مفاهیم زیربنایی کانبان (۶)- با همکاریِ هم پیشرفت کنید، با بهره‌گیری از تجربیات رشد کنید

  • مریم معصومی‌راد

در این بخش به یکی دیگر از ارزش‌هایی می‌پردازیم که در کانبان بر آن بسیار تأکید می‌شود: همکاری (Collaboration)

دلیل این تأکید، ارزش افزوده‌ای است که از همکاری افراد با هم حاصل می‌شود و در تئوری‌های مدیریت با عنوان «سینِرژی» یا «هم‌افزایی» از آن یاد می‌شود. مفهوم هم‌افزایی حاصل از همکاری را به زبان ساده به این صورت نمایش می‌دهند:

به بیان دیگر، در همکاری افراد با هم ارتباطاتی شکل می‌گیرد که در آنها کل، از جمع تک تک اجزا بزرگ‌تر است و بازدهی حاصل از این همکاری از جمع بازدهی تک تک اجزای سیستم بیش‌تر خواهد بود. کانبان تلاش می‌کند بخشی از این انرژی هم‌افزا را در راستای بهبود سیستم و فرایندهای جاری آن به کار گیرد.

به همین جهت، ششمین تجربه‌ی اصلی کانبان به این شرح است: با همکاریِ هم پیشرفت کنید، با بهره‌گیری از تجربیات، رشد کنید (Improve Collaboratively, Evolve Experimentally)

با همکاریِ هم پیشرفت کنید

در کانبان از سازمان‌ها انتظار می‌رود فرایند تولید محصولات و خدمات خود را بر بستر ایجاد همکاری میان اعضای سازمان شکل دهند و با هدایت انرژی خلاقانه‌ی اعضا در قالب حلقه‌های بازخورد و تیم‌های خودسازمان‌ده، فرصت‌هایی جهت رشد و پیشرفت برای اعضا و همین‌طور سازمان فراهم کنند.

همه‌ی ما از فرایندهایی که به صورت انفرادی انجام شده‌اند، تجربیات ناکامی در ذهن داریم. برای نمونه فرایند «بازنگری کد» که در آن لازم بود توسعه‌دهنده پس از اتمام کار، چند روز دست از کار بکشد تا کد وی بازنگری شود. گاهی این زمان بسیار طولانی می‌شد و پس از اعلام نتیجه‌ی بازنگری، مشخص می‌شد دوباره‌کاری‌هایی لازم است که هزینه‌ی مالی و زمانی بسیاری تحمیل می‌کرد و تأخیرهای بیش‌تری را برای تیم رقم می‌زد. به همین جهت معمولاً در تیم‌ها، بازنگری کد به عنوان فعالیتی مشکل‌ساز قلمداد می‌شد که اجرای آن پس از مدتی متوقف می‌شد. اما آیا مشکل اصلی در بازنگری کد بود؟ مسلماً خیر! پس دلیل این مشکلات چه بود؟ «ناموفق بودن توسعه‌دهنده و بازنگر در همکاری»

به همین جهت است که جامعه‌ی چابک سعی دارد با فراهم کردن بسترهای مناسب در قالب جلسات روزانه، حلقه‌های بازخورد، جلسات بازنگری و بازاندیشی، فرصت ایجاد تغییر و حضور در یک همکاری اثربخش را برای اعضای سازمان فراهم کند تا رشد و بهبود هم‌روندِ اعضا، فرایندها و سازمان به تدریج حاصل شود.

با بهره‌گیری از تجربیات، رشد کنید

فصل مشترک تمامی چارچوب‌های متدولوژی، بهره‌گیری از حلقه‌های بهبود است. کانبان نیز از این اصل مستثنی نیست و قدیمی‌ترین حلقه‌ی بهبود متعارف را که به «حلقه‌ی دِمینگ» یا «حلقه‌ی شوارت» معروف است، به کار می‌برد.

فرایند اجرای حلقه‌ی دمینگ به شرح زیر است:

  1. ابتدا تجربه‌ای را (بر مبنای یک فرضیه) برنامه‌ریزی می‌کنید (Plan)
  2. سپس آن را اجرا می‌کنید (Do)
  3. نتایج یا خروجی‌های این تجربه را کنترل و بررسی می‌کنید (Check)
  4. و در پایان براساس نتایج اقدام می‌کنید: فرضیه‌ی ابتدایی زیربنای تجربه را عوض می‌کنید یا سیستم را تغییر می‌دهید (Act).

همان‌طور که می‌بینید، بخش اول این تجربه در قالب «با همکاریِ هم پیشرفت کنید»، فرصت ایجاد تغییر را فراهم می‌کند و بخش دوم تجربه، به صورت «با بهره‌گیری از تجربیات، رشد کنید»، چگونگی اجرای تغییر را بیان می‌کند.

گزیده:
تیم‌های چابک به جای آن که با تعیین دقیق آنچه انجام خواهد شد، زمانِ خود را تلف کنند، بر همکاری روی محصول واقعی تمرکز می‌کنند.

رِیچل بِرگر

بخش قبلی

بخش بعدی

گروه متدهای چابک:
برای عضویت در گروه متدهای چابک، از این آدرس استفاده نمایید.

https://bibalan.com/?p=2156
مریم معصومی‌راد

مریم معصومی‌راد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • مفاهیم زیربنایی کانبان (۷)- بر مشتری و نیازهایش تمرکز کنید | سُماموس

    ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۲۲:۳۴

    […] بخش قبلی […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید