Markdown

  • یوسف مهرداد

این روزهای پایانی ترم که باید تمرین و پروژه‌ی درس‌ را تحویل بدهم، با خودم فکر می‌کردم که از چه ابزاری برای تحویل مستندات استفاده کنم.

فضای کاری قبلی من به گونه‌ای بود که مجموعه از ابزارهای خانواده مایکروسافت آفیس به ویژه وان‌نت، ورد و پاورپوینت در جعبه‌ ابزار کاری‌ام نقش پررنگی بازی می‌کرد. اما از وقتی که دوباره به سر کلاس برگشته‌ام و فضای کاری‌ام بسیار متفاوت از قبل شده است، این جعبه‌ ابزار هم باید دچار تغییرات اساسی می‌شد.

به باور من برنامه‌نویسی هم از نظر چارچوب فکری، توانایی‌ها و ابزارهای دم‌دست بسیار متفاوت با کارهای قبلی‌ام است. در نتیجه در این مدت تلاشم این بوده که ابتدا مدل درستی از آینده تصور کنم و بر اساس آن جعبه‌ ابزارم را کامل نمایم.

اهمیت ابزار و جعبه ابزار شخصی برای من با این جمله آقای جعفری (روح‌شان شاد) گره خورده است که همیشه وقتی موقع تعمیر و نصب وسایل خانه یا ماشین می‌گفت نود درصد کار ، داشتن ابزار مناسب است!

سرتان را درد نیاورم، به دلایل متعددی تصمیم گرفتم کل مستندات پروژه و تمرین‌ها را به کمک گیت‌هاب (GitHub)، وی اس کد (Visual Studio Code) و امکانات مارک‌دان(Markdown) آماده کنم. انجام آن کار سختی نبود چرا که ماه‌هاست تمام یادداشت‌هایم به جای وان‌نت (One Note) یا ورد (Word) به وی‌اس‌کد منتقل شده بود. دردسر راست به چپ و فارسی‌نویسی که معمولا در این ابزارها آزاردهنده است، این بار وجود نداشت.

حالا دنبال این هستم که ببینم افراد خبره در این حوزه از چه ابزارهایی در جعبه ابزار خود استفاده می‌کنند. موضوعی که متوجه شدم این بود که مجموعه‌ای از ابزارها وجود دارد که برای تهیه ارائه (Presentation) از روی مارک‌دان می‌توان از آنها استفاده کرد.

شما به عنوان یک کارشناس، جعبه ابزار شما شامل چه ابزارهایی است؟ خوشحال می‌شوم با من و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

درباره‌ی مارک‌دان:

John Gruber created the Markdown language in 2004 in collaboration with Aaron Swartz on the syntax,[2][3] with the goal of enabling people “to write using an easy-to-read and easy-to-write plain text format, optionally convert it to structurally valid XHTML (or HTML)“. Its key design goal is readability – that the language be readable as-is, without looking like it has been marked up with tags or formatting instructions [wikipedia.org]


پیشنهادات: (از همه عزیزان سپاسگزارم که تجربه‌ی خود را با ما در میان می‌گذارند)

مهدی: من از Graphviz استفاده می‌کنم و از PlantUML زمانی که نیاز به ترسیم دیاگرامهای UML داشته باشم.

خانم قبادی: جعبه ابزار من شامل: Visual Paradigm ،Word برای ترسیم فرآیندها و Axure RP برای تهیه prototype است. یکی از دوستانم برای تهیه prototype از moqups استفاده می‌کنند نمونه کارشون رو دیدم جالب بود.

https://bibalan.com/?p=2813
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (4)

wave
  • فهیمه قبادی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۰۷:۳۵

    سلام استاد مهرداد عزیز،

    جعبه ابزار من شامل: Visual Paradigm ،Word برای ترسیم فرآیندها و Axure RP برای تهیه prototype است.
    یکی از دوستانم برای تهیه prototype از moqups استفاده می‌کنند نمونه کارشون رو دیدم جالب بود.

    با آرزوی بهترین‌ها

    پاسخ
  • مسعود

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۲۰:۰۸

    سلام استاد

    ‫‫الان وقتش هست که برای وبلاگتون از وردپرس سوییچ کنید به Markdown و static site generatorهایی مثل Jekyll و مشابهش. :‌)

    پاسخ
    • یوسف مهرداد

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۲۲:۳۹

      سلام،
      چه پیشنهاد جالبی. ممنون از راهنمایی و محبت شما.

      پاسخ
      • مسعود

        ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۰۳:۱۰

        ‫سلامت باشید جناب مهندس

        ‫ابزارهایی برای تبدیل محتوای وردپرس به ssgها وجود داره. همچنین Markdown اجباری نیست و از HTML هم می‌شه در کنارش استفاده کرد.

        ‫اما هشدار: خطر پارادایم شیفت :‌)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید