آموخته‌های کلاس دکتر پوچارد

  • یوسف مهرداد

به عنوان بخشی از وظایف دانشگاه باید دست‌یار آموزشی یا TA یا Teacher Assistant باشیم. کار تی‌ای، حضور در آزمایشگاه‌ و تصحیح تمرین‌ها است. در آزمایشگاه یا به اصطلاح لب (Lab)، دانشجویان تمرین‌ها را انجام می‌دهند و شما به عنوان تی‌ای باید اشکالات آنها را رفع کنید و به سوالات آنها پاسخ بدهید. یک نوع پشتیبانی دانشجویان برای یادگیری و انجام تمرین‌هایی است که استاد به آنها محول کرده است.

طی دو ترم اخیر، تی‌ای دو درس مرتبط با پایتون بودم، یکی “مبانی برنامه‌نویسی برای مهندسان داده” و یکی هم “مهندسی دیجیتال دو” بود که آقای دکتر ایو پوچارد (Yves Pauchard) تدریس می‌کردند. دکتر پوچارد که به رسم اینجا، ایو صدایش می‌زنیم، سوییسی هستند ولی مدرک کارشناسی ارشد و دکترایش را از دانشگاه گرفته‌اند. الان هم مدرس (Instructor) هستند و به تازگی تدریس را شروع کرده‌اند. حضور در کلاس درس برای تی‌ای‌ها اجباری نیست، ولی من هم از سر علاقه و هم برای آشنایی با فضای کلاس‌ها، رورش تدریس و ارتباط استاد-دانشجو در اینجا تقریبا در همه‌ی جلسه‌های کلاس حضور پیدا کردم. همکاری با ایشان به ویژه در ترم دوم بسیار آموزنده بود، چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حرفه‌ای. در این نوشته می‌خواهم به بخش کوتاهی از آن اشاره کنم.

 

چون درس، درس تقریبا جدیدی است و مرجع شناخته‌شده‌ای ندارد، ایو از ابتدای کلاس، مطالب هر جلسه را در یک فایل پی‌دی‌اف می‌نوشت و همان را در اختیار دانشجویان قرار می‌داد. بعد از هر جلسه هم مطالب نوشته‌شده را ویرایش می‌کرد. فصل به فصل بر اساس کلاس، مطالب نوشته می‌‌شد. حتی بخش‌هایی که روی تابلو درس داده می‌شد، به صورت عکس به متن اضافه می‌شد. فصل اول: مقدمه‌ای بر پایتون، فصل دوم: مقدمه‌ای بر لینوکس، فصل سوم: گیت، فصل چهارم: سی ال آی، فصل پنج: جی یو آی، فصل ششم: برنامه‌های تحت وب.

در پایان آن چه باقی ماند، یک کتابچه ۷۸ صفحه‌ای است با نام “From Scripts to Applications with Python” نوشته‌ی ایو پوچارد بود.

آن چه آموختم این بود که اگر چنین سبکی را در دوره‌هایم در پیش گرفته بودم، الان کتاب‌چه‌های زیادی وجود داشت که می‌توانستم آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار بدهم، بدون آن که نگران فراموش شدن آنها باشم.

https://bibalan.com/?p=2875
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • فهیمه

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰۹:۲۵

    چقدر عالی.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید