اسکرام SCRUM – بخش ششم

  • یوسف مهرداد

بخش اول
بخش دوم
بخش سوم

بخش چهارم
بخش پنجم

۱-۴- اسپرینت (sprint)
در اسکرام، کارها در تکرارها و دوره‌هایی انجام می‌گردد که مدت آنها حداکثر یک ماه تقویمی است. این تکرارها و دوره‌ها را اسپرینت می‌نامند (شکل زیر). کارهای انجام شده در هر اسپرینت باید منجر به خروجیِ با ارزش و ملموسی برای مشتری یا کاربر گردد.

شکل خصوصیات اسپرینت

اسپرینت‌ها دوره‌هایی با مدتِ ثابت (timeboxed) هستند یعنی تاریخ آغاز و پایانِ مشخص و غیر قابل تغییری دارند و بهتر است که مدت همه‌ی اسپرینت‌ها در یک پروژه برابر باشد. اسپرینت جدید بلافاصله پس از پایان اسپرینت قبلی آغاز می‌شود. به عنوان یک قاعده، هیچ‌گونه تغییری در محدوده کار یا افراد تیم در طول اسپرینت مجاز نیست؛ هرچند گاهی شرایط کسب‌وکار، پایبندی به این قاعده را غیرممکن می‌سازد.

۱-۵- برنامه‌ریزی اسپرینت (sprint planning)
ممکن است بک‌لاگ محصول حاوی هفته‌ها یا ماه‌ها کار باشد که معمولاً بیش از کارهای قابل انجام در یک اسپرینت است. مالک محصول، تیم توسعه و استاد اسکرام، برنامه‌ریزی اسپرینت را با هدف تعیین مهم‌ترین اقلام بک‌لاگ محصول برای انجام در اسپرینت جاری برگزار می‌کنند (شکل زیر).


شکل : برنامه‌ریزی اسپرینت

در برنامه‌ریزی اسپرینت، مالک محصول و تیم توسعه بر روی هدف اسپرینت (sprint goal) توافق می‌کنند. هدف اسپرینت بیانگر دستاوردهای مورد انتظار در پایان آن است. تیم توسعه با استفاده از این هدف، بک‌لاگ محصول را مرور و مهم‌ترین اقلام را انتخاب می‌کند. انتخاب اقلام به گونه‌ای است که تیم به صورت واقع‌بینانه و با آهنگی پایدار ( Sustainable pace) قادر به انجام آنها در اسپرینت جاری باشد. آهنگ پایدار سرعتی است که تیم توسعه با حفظ آن بتواند به راحتی برای مدت طولانی کار کند.
بسیاری از تیم‌های توسعه برای اطمینان از این که قادر به انجام کارهای تعیین‌شده هستند، هر یک از ویژگی‌ها (feature) را به مجموعه‌ای از وظایف (task) می‌شکنند. این وظایف و اقلام بک‌لاگ مرتبط با آنها، بک‌لاگ دیگری را تشکیل می‌دهند که بک‌لاگ اسپرینت (sprint backlog) نامیده می‌شود (شکل زیر).

شکل بک‌لاگ اسپرینت

پس از آن، تیم توسعه مدت انجام هر یک از وظایف را براورد می‌کند (معمولاً به ساعت). شکستن اقلام بک‌لاگ به مجموعه‌ای از وظایف، نوعی طراحی و برنامه‌ریزی به‌موقع (just in time) است.
بسیاری از تیم‌های اسکرام که اسپرینت‌های دو هفته‌ای تا یک ماهه دارند، برنامه‌ریزی اسپرینت را طی چهار تا هشت ساعت انجام می‌دهند. برنامه‌ریزی اسپرینت یک هفته‌ای نباید بیش از دو ساعت طول بکشد. برای برنامه‌ریزی اسپرینت رویکردهای متفاوتی وجود دارد. رویکردی که اغلب از آن استفاده می‌شود، دارای چرخه ساده‌ای است: یک قلم بک‌لاگ را انتخاب کنید (ترجیحاً مهمترین قلم بعدی بر اساس چینش مالک محصول). آن را به مجموعه‌ای از وظایف بشکنید و مطمئن شوید که انجام آن به همراه اقلام انتخاب شده‌ی قبلی برای اسپرینت جاری امکان‌پذیر است. اگر قلم قابل انجام بود و کماکان ظرفیت خالی وجود داشت، چرخه را تا زمان تکمیل ظرفیت تکرار کنید.

رویکرد دیگر این است که مالک محصول به همراه تیم، اقلام مورد نظر را از بک‌لاگ محصول انتخاب می‌کند و سپس تیم بدون حضور مالک محصول، آنها را به مجموعه‌ای از وظایف می‌شکند تا از انجام‌پذیر بودن آنها مطمئن شود.

گزیده:
قسمت اعظم خستگی‌های ما ناشی از افکار ماست و هرگز خستگی که صرفاً به جسم مربوط می‌شود وجود ندارد و بسیار نادر است. در حقیقت، خستگی از نحوه فکر و احساسات ما شروع می‌شود و به سرعت تکثیر می‌یابد.
مرجع: اس.جی.

https://bibalan.com/?p=656
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید