اسکرام SCRUM – بخش هشتم

  • یوسف مهرداد

مترجم: مهندس علیرضا اسماعیلی

بخش اول
بخش دوم
بخش سوم

بخش چهارم
بخش پنجم
بخش ششم
بخش هفتم

۷-۲- بازنگری اسپرینت (Sprint Review)
در پایان اسپرینت، دو فعالیت دیگر از جنس بازرسی(inspect) و تطبیق (adapt) نیز انجام می‌شود. اولین فعالیت، بازنگری اسپرینت نامیده می‌شود.
هدف از این فعالیت، بازبینی و منطبق‌سازی محصولِ در حال ساخت است. نکته اساسی این فعالیت، گفت‌وگو و نشستی است که بین همه دست‌اندرکاران از جمله اعضای تیم اسکرام، ذینفعان، حامیان مالی، مشتریان و اعضای مدعو از سایر تیمها انجام می‌شود. موضوع اصلی این نشست، بازنگری ویژگی‌های کامل‌شده در اسپرینت است. هر یک از شرکت‌کنندگان تصویر روشنی از امور جاری به دست می‌آورد و به تیم کمک می‌کند تا مسیر توسعه آتی محصول را مطابق با انتظارات کسب‌وکار انتخاب کند.

موفقیت در بازنگری اسپرینت موجب ایجاد گردش اطلاعاتی دو سویه می‌شود. افرادی که عضو تیم اسکرام نیستند با تیم همراه می‌شوند و به آنها در انتخاب مسیر آتی کمک می‌کنند. اعضای تیم اسکرام در این نشست، بازخوردها و نظرات فراوانی نسبت به وضعیت فعلی محصول و میزان خوشایندی مشتریان و کاربران از آن دریافت می‌کنند. این کار باعث می‌شود که آنها درک عمیق‌تری از جنبه‌های بازاریابی و تجاری محصول پیدا کنند. از این رو، مرور اسپرینت را می‌توان فرصتی از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای بازرسی و تطبیق محصول تلقی کرد. همچنین افراد شرکت‌کننده می‌توانند با مرور ویژگی‌های اسپرینت جاری و ارائه نظراتشان، به تیم کمک کنند تا بهتر به اهداف اسپرینت دست پیدا کند.

۷-۳-بازاندیشی اسپرینت (Sprint Retrospective)
بازاندیشی اسپرینت، دومین فعالیت بازرسی و تطبیق در پایان اسپرینت است. این فعالیت اغلب پس از بازنگری اسپرینت جاری و پیش از برنامه‌ریزی اسپرینت (Sprint Planning) بعدی انجام می‌شود.

در حالی که بازنگری اسپرینت فرصتی برای بازرسی و تطبیق محصول است، بازاندیشی اسپرینت فرصتی برای بازرسی و تطبیق فرایند انجام کار است. در بازاندیشی اسپرینت، تیم توسعه، استاد اسکرام و مالک محصول در خصوص کارایی شیوه‌ای که از اسکرام استفاده می‌کنند و تجربه‌های فنی مرتبط با آن گفتگو می‌کنند. در بازاندیشی اسپرینت تأکید بر بهبود مستمر فرایند است تا تیم اسکرام به تیمی عالی و فوق‌العاده تبدیل شود. در پایان بازاندیشی اسپرینت، تیم اسکرام مواردی را برای بهبود فرایند شناسایی کرده و متعهد می‌شود که در اسپرینت بعدی آنها را انجام دهد.

پس از پایان بازاندیشی اسپرینت، چرخه با برگزاری جلسه برنامه‌ریزی اسپرینت و تعیین باارزش‌ترین مجموعه کارهای قابل انجام، تکرار می‌شود.

گزیده:
من این راز را کشف کرد ه ام که فرد بعد از بالا رفتن از یک تپه بلند متوجه می شود تپه های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد.
نلسون ماندلا

https://bibalan.com/?p=662
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید