جنگلی از ابزار، تکنولوژی و اسم

  • یوسف مهرداد

یکی از ایراداتی که به جاوا در مقابل دات نت وارد است، سخت و تخصصی بودن انتخاب کتابخانه‏ها و منابع متن بازی است که در سراسر اینترنت پخش شده‏اند. شما با جنگلی از تکنولوژی و نیز اسامی مواجه می‏شوید که یکی از مهم‏ترین و حساس‏ترین کارهایی که باید انجام دهید، انتخاب این بستر است. به عنوان نمونه، چند روز پیش، سری به نیما زدم.نیمایکی از همکاران خوبم در واحدR D شرکت در حوزه جاواست. دیدم یک تکه کاغذ روی مونیتورش چسبانده. کنجکاوانه پرسیدم اینها چیست؟ گفت لیست مواردی است که باید در موردشان تحقیق کنم.لیست بلند بالایی از تکنولوژی‏های مبتنی بر جاوا.

در مقابل تکنولوژی‏های مبتنی بر دات نت به دلیل عدم وسعت و گستردگی در این سطح و انحصاری بودن، انتخاب شما را راحت‏تر می‏کند.(جای مهندس محمدرضا معطر عزیز خالی که شدیداً به این مسئله اعتراض کند!) البته توصیه من این است که در این گونه پروژه‏ها، همان کاری را انجام دهید که مایکروسافت می‏گوید. در غیر این صورت خیلی باید هزینه نمایید. نکته بسیار جذاب قضیه این است که حداقل در ایران، وقتی شما با ابزار و تکنولوژی‏ای کار می‏کنید، به سبب تسلط روی آن، به دیگران موضوع مورد علاقه خودتان را توصیه می‏نمایید. نکته جذاب دیگر آن است که بعضی از چیزها نیز مد می‏شود.

مهندس هادی می‏گفت که در یکی از کتابها فصلی در مورد انتخاب زبان برنامه‏نویسی صحبت شده بود و آخر نویسنده گفته بود که بخش عمده‏ای از معیار انتخاب زبان به آشنایی شما با آن برمی‏گردد و نه چیز دیگر.

در مورد ابزارهای کمک مهندسی یا CASE، مسئله نیز به همین منوال شده است. بلوغ ابزارها و میزان راحتی کاربر بسیار مهم و اثرگذار در انتخاب آن است. سطح کمکی هم که از ابزار می‏خواهید، به نوبه خود تأثیرگذار خواهد بود. Agile Modeling اصلی دارد با عنوان”استفاده از ساده‏ترین ابزار”. حتی استفاده از تخته سیاه وسفید بسیار می‏تواند مفید باشد.

آدرس زیر لیستی از ابزارهایی که UML را پشتیبانی می‏نمایند، نشان می‏دهد. به نظر شما کدام یک ابزار مناسب‏تری است؟

http://www.objectsbydesign.com/tools/umltools_byDate.html

https://bibalan.com/?p=919
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید