مبانی فرآیندهای مدرن تولید نرم‌افزار

  • یوسف مهرداد

روزهای پنج‌شنبه و جمعه از بهترین روزهای هفته است. چرا که شرکت تعطیل است و شما می‌توانید کارهای عقب افتاده یا کارهای مورد علاقه‌تان را که در قالب کارهای شرکت نمی‌گنجد، انجام دهید. البته جمعه‌ها، روز خانواده است، ولی من بعضی اوقات، از کوپن خانواده نیز خرج می‌کنم. ناگفته خود پیداست که کلمه “بعضی” در “بعضی اوقات” وابسته به موضوع و از بین صفر تا صد قابل تغییر می‌باشد و این تعریف به تأیید تمامی دوستان متأهل نیز رسیده است.
از شوخی که بگذریم، خانم مطهریان تقبل زحمت نموده‌اند و نکات درس تحلیل و طراحی شیءگرا را مدون کرده‌اند. از همین فرصت استفاده می‌کنم و از خانم حمیده مطهریان صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم.
داشتم متن آماده شده را به یک قالب استاندارد منتقل می‌کردم تا در اسرع وقت! به ویرایش و ویراستاری آن بپردازم. با خود گفتم که اگر بعضی از مطالب را در این جا بازگو نمایم، هم برای خوانندگان مفید خواهد بود و هم امکان دریافت نظرات و نقدهای خوانندگان وبلاگ برایمان مقدور خواهد شد.

موضوع اولی که می‌خواهم مطرح کنم در مورد فرآیندهای مدرت تولید نرم‌افزار است. این فرآیندها، دارای پنج اصل پایه به شرح ذیل می‌باشند:

  • معماری مقدم بر همه چیز — المان طراحی مرکزی
  • استفاده از روشهای تکراری و افزایشی — المان مدیریت ریسک
  • تأکید بر توسعه مبتنی بر مولفه — المان تکنولوژی
  • فراهم‌سازی محیطی برای مدیریت تغییرات — المان کنترل
  • افزایش آزادی عمل در اعمال تغییرات با استفاده از ابزارهای دوطرفه(round trip) — المان اتوماسیون

البته باید یادآور شوم که مبانی فرآیندهای مدرن شامل ده مورد می‌باشد که پنج مورد آنها در قالب اصول و پنج مورد دیگر در قالب فروع دسته‌بندی شده‌اند. ما در اینجا تنها به اصول فرآیندهای تولید نرم‌افزار اشاره کرده‌ایم.
نکته حائز اهمیت و شالوده این مطلب این است که شما با هر روشی که کار می‌کنید، فارغ از هر اسم و نشانه، باید سعی کنید این اصول را در روش تولید خود به کار گیرید، که اگر چنین مهمی به وقوع بپیوندد، مسلماً شما مبتنی بر یک فرآیند نوین مبادرت به تولید و توسعه نرم‌افزار نموده‌اید.

https://bibalan.com/?p=970
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید