ذینفع (Stakeholder)پروژه نرم‌‏افزاری کیست؟

  • یوسف مهرداد

کلاس تحلیل و طراحی شیءگرا(Object Oriented Analysis and Design with UML) در شرکت فراتر از دانش چند هفت‌ه‏ای است که شروع شده است. فکر کردم بد نباشد بعضی مطالب و سوالاتی را که در کلاس مطرح می‌‏شود، در وبلاگم قرار دهم.
یکی از موضوعات مهم در مدیریت نیازمندهی‏‌ها(Requirement Management)، تعریف و مصداق‌های ذینفع در یک پروژه نرم‌‏افزاری است.
ذینفع در مدیریت نیازمندی‌‏ها، عبارت از اشخاص یا گروه‌هایی هستند که نیازها و انتظاراتشان در پروژه نرم‏‌افزاری برای حصول به نتیجه مطلوب، باید منظور و برآورده گردد.
لزوماً ذینفع، کاربر پروژه نیست. در ادامه به ذکر نمونه‌‏هایی می‌‏پردازیم.
نمونه ۱: در پروژه اتوماسیون سیستم آژانس‌های هواپیمایی هر چند مشتری با سیستم کار نخواهد کرد، ولی انتظارات و خواسته‌‏های وی جهت تحقق در سیستم نرم‌‏افزاری مدون می‌‏گردد.

نمونه ۲: گر چه مدیر شبکه و پشتیبانی شرکت کارفرما، استفاده‏ای از سیستم حسابداری نخواهد کرد، اما از آنجا که استقرار سیستم در شبکه و ساختار سخت‌‏افزاری تحت مدیریت وی انجام خواهد شد، انتظارات وی در تولید و ساخت سیستم مورد توجه قرار می‏‌گیرد. به عنوان مثال، حداکثر فضایی که سیستم حسابداری می‏‌تواند استفاده نماید ۱۰۰ مگابایت خواهد بود.

نمونه ۳: مدیر عامل انتظار دارد که سیستم اتوماسیون اداری تا قبل از تابستان عملیاتی شده باشد، چرا که انتخاب مدیر عامل برای دوره بعدی در شهریورماه انجام خواهد شد و ایشان برای اینکه بتواند شانس بیشتری برای انتخاب مجدد داشته باشد، موفقیت استقرار سیستم، امتیاز مهمی برای وی خواهد بود .

نمونه ۴:فروشنده بسته‏‌های نرم‌‏افزاری در پاساژهای رضا و پایتخت در پروژه سیستم حسابداری، ذینفع محسوب می‌‏گردند؛ چرا که انتظارات آنها از سیستم (حداقل در نحوه بسته‌‏بندی پاکت حاوی نرم‌‏افزار) یکی از عوامل موفقیت پروژه خواهد بود.
نکته دیگری که باید توجه شود معنای لغوی عبارت است. بسیاری از همکاران و دوستان، معادل فارسی این لغت را سهام‌دار برگزیده‌‏اند که معادل shareholder می‌‏باشد و معادل مناسبی برای آن نیست.

https://bibalan.com/?p=984
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • بهروز

    ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ در ۰۰:۰۰

    سلام
    واقعا خسته نباشید.واقعا فراتر از انتظارم بوداین وبلاک
    به وبلاک منم سری بزنید و اگ ه مایل به تبادل لینک هستید به من خبر بدید.
    کارتون حتما ادامه بدید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید