برنامه‌ریزی چندسطحی در اسکرام – بخش دوم

  • یوسف مهرداد

مترجم: یاسر کازرونی

بک‌لاگ کلان محصول

پس از تدوین چشم‌انداز محصول، نوبت به ایجاد نسخه‌ی اولیه‌ای از بک‌لاگ کلان محصول می‌رسد. در نمونه­ی قبلی یعنی طراحی مجدد وب‌سایت اتحادیه‌ی اسکرام، در پایان سال ۲۰۰۶ بک‌لاگی از محصول داشتیم که اقلام آن در حال افزایش بود؛ این اقلام شامل ویژگی‌های درخواستی ذینفعان و کاربران از نسخه‌ی جدید و بهبودیافته‌ی وب‌سایت می‌شد.

بک‌لاگ محصول شامل اپیک­‌های (داستان بلند) زیر بود:

  • به عنوان مربی رسمی اسکرام[۱]، می‌خواهم برگزاری دوره‌های عمومی‌ام را در وب‌سایت اتحادیه‌ی اسکرام اعلام کنم تا اعضای اتحادیه از زمان و مکان برگزاری آن‌ها باخبر شوند.
  • به عنوان یک دانشجو می‌خواهم اطلاعات همه‌ی دوره‌های عمومی اسکرام را ببینم تا کلاسی را پیدا کنم که با شرایطم مطابقت داشته باشد.

اگر قرار بود محصول کاملاً جدیدی تولید کنیم، حداقل باید بخش کمینه­ای از نیازمندی­ها را در ابتدا شناسایی می­کردیم و در بک‌لاگ محصول قرار می‌دادیم و سپس بااولویت­ترین اقلام را برآورد می‌کردیم. اما در اینجا بخشی از اقلام بک‌لاگ محصول قبلاً وجود داشت که از آن به عنوان نقطه شروعی برای تدوین ایده‌های موجود در چشم‌انداز وب‌سایت جدید استفاده کردیم.

 

نقشه‌ی راه محصول

پس از تهیه­‌ی چشم‌انداز و بک‌لاگ کلان محصول، تهیه‌ی نقشه‌ی راه محصول که به آن نقشه‌ی راه انتشار[۲] هم گفته می­‌شود می‌تواند مفید باشد. نقشه‌ی راه محصول بیان­گر ماهیتِ تدریجی ساخت و تحویل یک محصول در طی زمان و عوامل مهم و تأثیرگذار در هر یک از انتشارهای آن است.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا به روش استقرار پیوسته[۳] کار کنند؛ یعنی به‌محض آماده شدن ویژگی‌ها، آنها را در محیط عملیاتی مستقر می­کنند[۴]. اگر سازمان شما نیز به همین روش کار می­کند، نیازی به تهیه‌ی نقشه‌ی راه محصول نیست. اما با وجود استفاده از «استقرار پیوسته»، نقشه­ی راه محصول می‌­تواند ابزار مناسبی برای کمک به سازمان در موارد زیر باشد:

  • بررسی و انتخاب مجموعه­‌ی بزرگ­تری از ویژگی­‌ها
  • شناسایی قیدها و محدودیت­‌هایی که منجر به توسعه­‌ی هم‌زمان برخی از ویژگی­‌ها می­‌شوند
  • تعیین زمان مناسب برای انتشار ویژگی­ها

شکل ۱۵-۲ نمونه‌­ای از نقشه‌ی راه محصول را در قالبی که لوک هومن[۵] پیشنهاد کرده است نمایش می‌دهد [۲۲].

این نقشه دو انتشار را نشان می‌­دهد؛ یکی در سه‌ماهه‌ی اول و دیگری در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۰۷. انتشار «۰.۵» که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۰۷ منتشر شد اولین انتشار از وب‌سایت جدید بود. دلیل انتخاب عدد ۰.۵ این بود که هرچند وب‌سایت جدید نسبت به وب‌سایت قدیمی امکانات بهتری داشت، ولی فقط نیمی از ویژگی­های[۶] وب‌سایت قدیمی در برنامه‌ریزی این انتشار گنجانده شده بود. در مجموع ویژگی‌های مطلوب این انتشار مربوط به مشاهده‌ی دوره‌های عمومی اسکرام در دنیا و حداقلِ پشتیبانی از مربیان رسمی اسکرام یا CSTها بود. انتشار شماره‌ی ۰.۵، «انتشاری با محدوده‌ی ثابت»[۷] بود زیرا می‌دانستیم وب­سایت جدید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند جایگزین وب‌سایت قدیمی شود و انتشار سایت بدون این مجموعه از ویژگی­ها امکان‌­پذیر نبود. آنچه نمی‌دانستیم این بود که پیاده‌­سازی این ویژگی‌ها چقدر طول می‌کشد. در فصل ۱۸ به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان تاریخ عرضه‌ی «انتشاری با محدوده‌ی ثابت» را تعیین کرد.

 

شکل ۱۵۲: نقشهی راه وبسایت اتحادیه‌ی اسکرام

سه ماهه‌ی اول ۲۰۰۷ سه ماهه‌ی دوم ۲۰۰۷ سه ماهه‌ی سوم ۲۰۰۷
نقشه‌ی بازار[۸] راه‌اندازی وب‌سایت جدید وکنار گذاشتن وب‌سایت قدیمی
نقشه‌ی ویژگی/مزیت[۹] فهرست دوره‌هاپشتیبانی از مربیان رسمی اسکرام عضویتورود دسته‌ای داده­‌ها[۱۰] جستجوپالایش (فیلتر)
نقشه‌ی معماری[۱۱] [Ruby on Rails [۱۲ یکپارچه‌سازی با سیستم ثبت نام آنلاین
رویدادهای بازار[۱۳] گرد­همایی اسکرام کنفرانس چابک ۲۰۰۷
زمان‌بندی انتشار[۱۴] ۰.۵ ۱.۰

 

انتشار ۱.۰ از نوع «انتشار در تاریخ ثابت»[۱۵] بود. زیرا می‌خواستیم تاریخ انتشار وب­سایت با تاریخ کنفرانس اتحادیه‌ی اسکرام در پورتلند اورگان[۱۶] آمریکا که در تاریخ ۷ می ۲۰۰۷ شروع می‌­شد همزمان شود. هدف ما این بود که در اولین روز کنفرانس، مجموعه‌ی جذابی از امکانات آماده باشد. اما نمی‌دانستیم که چه تعداد از ویژگی‌ها را می­‌توانیم برای این انتشار آماده کنیم. در فصل ۱۸ روش تصمیم­‌گیری در مورد محتوای یک «انتشار در تاریخ ثابت» را بررسی می­کنیم.

خلاصه این­که در نقشه‌ی راه اولیه‌ی محصول، هم انتشاری با محدوده‌ی ثابت (۰.۵) و هم انتشاری در تاریخ ثابت (۱.۰) وجود داشت.

صرف نظر از این‌که چه محصولی می­‌خواهید تولید کنید، در پایان برنامه‌ریزی محصول باید فراورده‌های زیر وجود داشته باشد:

  • چشم‌انداز محصول
  • بک‌لاگ کلان محصول به‌همراه داستان‌های کاربر برآورده­‌شده
  • نقشه‌ی راه محصول (اختیاری)

البته ممکن است برای افزایش اطمینان خاطر تصمیم‌گیرندگان برای تأیید توسعه‌‌ی محصول، فراورده‌های دیگری نیز تهیه کنید.

خروجی‌­های برنامه‌ریزی محصول به عنوان ورودی‌ به برنامه‌ریزی سبد محصول برگشت داده شد تا انتشار نسخه‌ی ۰.۵ از وب‌سایت جدید مورد تأیید هیأت مدیره قرار گیرد.

[۱] (Certified Scrum Trainer (CST

[۲] Release roadmap

[۳] Continuous deployment

[۴] Deploy

[۵] Luke Hohmann

[۶] Feature

[۷] Fixed-scope release

[۸] Market map

[۹] Feature/benefirt map

[۱۰] Bulk loading

[۱۱] Architecture map

[۱۲] Ruby on Rails

روبی یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر، پویا و شی‌گرا است. روبی ویژگی‌های نگارشی Perl و شی‌گرایی SmallTalk را در خود دارد. زبان روبی در سال‌های میانی دهه ۱۹۹۰ توسط یوکی هیرو ماتسوموتو در ژاپن اختراع شد. ویژگی‌های گوناگون زبان‌های Perl، Lisp، SmallTalk و Eiffel الهام‌بخش ماتسوموتو در ساخت روبی بودند. رِیلز چارچوبی کدباز و مبتنی بر وب است که به زبان روبی نوشته شده است. طراحی این چارچوب با هدف ساده‌سازی برنامه‌نویسی تحت وب انجام شده است با این فرض که هر برنامه‌نویسی بتواند به آسانی از آن استفاده کند. حجم کد مورد نیاز برای ایجاد یک ویژگیِ تحت وب در رِیلز نسبت به بسیاری از زبان‌ها و چارچوب‌های موجود کم‌تر است. [ویکی­پدیا] [مترجم]

[۱۳] Market events

[۱۴] Release schedule

[۱۵] Fixed-date release

[۱۶] Portland, Oregon

https://bibalan.com/?p=1041
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید