تابلوی کانبان و واکنش مدیران

  • یوسف مهرداد

به نقل از مایک بوروس:

اگر تابلوی کانبان نشان ‌دهد که شرایط مطابق انتظار شما نیست، چه واکنشی نسبت به آن خواهید داشت؟ برخی از واکنش‌های متداول مدیران یا مربیان به شرح زیر است:

  1. اهمیت ندهید، مثل همیشه خودش درست می‌شود.
  2. تا زمانی که این شرایط تغییر نکند باید دخالت کنم و کارها را دقیق‌تر مدیریت کنم.
  3. باید دخالت کنم و سیستم را تغییر بدهم .
  4. آیا آنها می‌دانند که چه‌طور کار به اینجا رسیده؟ آیا می‌خواهند تغییراتی در سیستم ایجاد کنند؟ چگونه می‌توانم به آنها کمک کنم؟
  5. به توانمندی آنها برای ایجاد تغییرات مناسب برای چنین شرایطی باور دارم.

 

همه‌ی این واکنش‌ها درست است اما به نظر می‌رسد برخی از آنها پخته‌تر از بقیه هستند. کانبان با تشویق به اقدام و پشتیبانی از تصمیم‌گیری درست، افراد را به سمت واکنش‌های پخته‌تر مانند ۴ و ۵ هدایت می‌کند. سازمان‌هایی که آگاهانه از این‌گونه موضوعات و شیوه‌هایی از رهبری که مشوق این‌گونه موضوعات‌اند استقبال می‌کنند، در مسیر بلوغ پیش می‌روند.

واکنش‌ ۵ (و کمی کم‌تر، واکنش ۴) شامل عنصر جذاب دیگری به نام خودسازماندهی است. خودسازماندهی پدیده‌ی زیبایی است و فقط به این معنا نیست که افراد برای کارهای خود دارای استقلال هستند، هرچند این امر برای موفقیت آنها ضروری است. معنای دیگر خودسازماندهی این است که سیستم برای روبه‌رو شدن اثربخش‌تر با چالش‌های خود می‌تواند خود را بازپیکربندی کند. خودسازماندهی با این تعریف درست و کامل خود، موجب تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری می‌شود و چون بدون مداخله‌ی بیرونی رخ می‌دهد، به‌خوبی مقیاس‌پذیر است. خودسازماندهی هم برای عملیات سیستم و هم برای تغییر سیستم، موضوعی اثربخش و انسانی است.

گزیده:
شما چه واکنشی به تابلوی کانبان خواهید داشت؟

https://bibalan.com/?p=1204
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید