فراتر از برنامه‌نویسی چابک

  • یوسف مهرداد

فرصتی دست داد تا یکی از سخنرانی‌های Kent Beck را در کنفرانس Startup Lessons Learned Conference 2010 با عنوان beyond Agile Programming ببینم. مثل همیشه، سخنرانی کِنت بِک، آموزنده بود و دیدگاه نوینی را برایم به ارمغان آورد.

 

در این سخنرانی کِنت بِک سعی می‌کند تفاوت یک مهندس خوب (برنامه‌نویس خوب) و یک مهندس استارت‌آپی خوب (برنامه‌نویس استارت‌آپی خوب) را بیان کند. برای این کار ابتدا ارزش‌های چهارگانه‌ی چابکی را وقتی در یک تیم استارت‌آپ به کار گرفته می‌شود بازتعریف می‌کند.

* Processes and Tools –> Individuals and interactions –> Team Vision and Discipline
* Comprehensive Documentation –> Working Software –> Validated Learning
* Contract Negotiation –> Customer Collaboration –> Customer Discovery
* Following a Plan –> Responding to Change –> Initiating Change

از ابتدای سخنرانی تأکید او بر این است که حلقه‌ی نام‌آشنای Build/Measure/Learn باید به صورت وارونه اجرا شود؛ یعنی به جای آن که Build ابتدا انجام شود، Learn باید در ابتدا قرار گیرد؛ شبیه همان ایده‌ای که منجر به TDD شد.

5

ده دقیقه‌ی پایانی سخنرانی که به پاسخ‌گویی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان اختصاص دارد، حاوی نکات آموزنده‌ای است. آنجا که تأکید می‌کند «من دوست دارم سیستمی داشته باشم که به آن افتخار کنم». آنجا که برنامه‌نویسان را از کمال‌گرایی غیرضروری (Perfectionism) برحذر می‌دارد و از دوستی که Flat File خطابش می‌کند یاد می‌کند.

اگر فرصت نمی‌کنید همه‌ی سخنرانی را گوش کنید، ده دقیقه پایانی را از دست ندهید.

گزیده:

When you feel the need to write a comment, first try to refactor the code so that any comment becomes superfluous. Kent Beck

https://bibalan.com/?p=1360
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید