رسیدن به سرآمدی فنی؛ مراجع – بخش دوم

  • یوسف مهرداد

گردآوری: یاسر کازرونی
پیش‌گفتار
:

متن زیر خلاصه‌ی بخش‌هایی از گفتگوی اعضای گروه تلگرامی «متدهای چابک» (Agile Methods) است.

گفتگو:

در گروه پیشنهاد شد که دوستان با همفکری هم یک فهرست از کتابهای ضروری برای مطالعه‌ی تیم‌های چابک تهیه کنند. موضوعاتی که تیم‌ها برای رسیدن به سرآمدی فنی (Technical Excellence) بایستی به صورت جدی و عمیق مطالعه کنند.

———————–

فرید:

او کتاب Adaptive Code: Agile coding with design patterns and SOLID principles, 2nd Edition نوشته‌ی گری مک‌لین هال را معرفی می‌کند. این کتاب با توضیح مختصری در مورد اسکرام و سازکارهای آن آغاز می‌شود. در ادامه برای سازکارهای تشریح شده نمونه کدهایی را ارائه می‌کند. در این نمونه‌ها از اصول SOLID و فن‌آوری‌های مایکروسافت استفاده می‌کند. کتاب روی موضوع کدنویسی تطبیقی (Adaptive) تمرکز دارد؛ به‌طوری که در طول فرایند تولید نرم‌افزار با اسکرام نیازها و تغییرات جدید را تطبیق داد.

 

 

برای آشنایی و یادگیری تست‌نویسی ایشان کتاب The Art of Unit Testing, Second Editionنوشته‌ی رُی اُشیرِو را معرفی کرده است. در این کتاب اصول تست‌نویسی تشریح شده است. همچنین در بخش‌هایی از کتاب نیز از تکنولو‌ژی‌های پرطرفدار دات نت برای پیاده‌سازی اصول استفاده کرده و آنها را مقایسه و تشریح کرده است. مثلاً در بخشی از کتاب مفهومIsolation Framework را مفصل توضیح داده است و ضمن تشریح اصول حاکم بر آن، نمونه‌هایی هم که در دانت از آن‌ها وجود دارد را در کتاب آورده است.

 

 

در کتاب Poepleware :productive projects and teams, 3rd Edition نوشته‌ی تام دِمارکو نکات خیلی مهمی از محیط فیزیکی کار، استخدام و نکات مربوط به آن‌ها، نحوه رفتار در تیم و مباحث نسبتا فنی را مطرح می‌کند. این کتاب فوق العاده است و شما با خواندن آن حس می‌کنید نویسنده‌های این کتاب در کنار شما نشسته‌اند و چیزهایی که در محیط کار با آن‌ها مواجه هستید را دیده و تحلیل‌ کرده است.

 

 

 

چاپ دوم کتاب Framework Design Guidelines: Conventions, Idioms, and Patterns for Reusable .NET Libraries نوشته‌ی براد آبرامز با این که قدیمی به نظر می‌رسد ولی معمولا به توسعه‌دهندگان کم تجربه اکیداً توصیه می‌شود که حتما این کتاب را مطالعه کنند. این کتاب دید خیلی خوبی در مورد نوشتن کدها می‌دهد که مصرف کنندگانش خودشان برنامه‌نویس‌ها هستند. لازم نیست که یک کتابخانه برنامه نویسی مفصل بنویسید تا این کتاب بدرد شما بخورد. برای نوشتن کد در پروژه‌های نستباً کوچکی که چند نفر در آن کار می‌کنند هم بسیار مفید است. نویسنده کتاب مدیر تولید یک یا دو نسخه دات‌نت بوده است و از تجربیاتش در طراحی چارچوب دات‌نت و بعضاً اشتباهاتشان در طراحی صحبت کرده است! این کتاب به نحوی یاد می‌دهد در دات‌نت چطور با الگوهای آن خوب کد بنویسیم.

 

کتاب ۹۷Things Every Software Architect Should Know: Collective Wisdom from the Experts نوشته‌ی ریچارد مانسون مجموعه‌ای از مقالات کوتاه در مورد موضوعات خاص طراحی، معماری و تیم است که توسط افراد شناخته شده‌ای نوشته شده و تحت عنوان این کتاب مجموعاً به چاپ رسیده است. این کتاب به نظر ایشان در رده کتاب Peopleware قرار می‌گیرد. این کتاب ابزار انتقال تجربه‌ی نویسندگان به خوانندگان است. زمانی که خواننده این کتاب را می‌خواند با نویسندگان کتاب هم صحبت می‌شود و از دانش و تجربه ایشان بهره‌مند می‌شوند.

———————–

ابراهیم:

یکی از نویسندگان کتاب Object-Oriented Analysis and Design with Applications, 3rd Edition گریدی بوچ است که یکی از اعضای گروه موسوم به Three Amigos از پیشگامان مفاهیم شی‌گرایی می‌باشد. کتاب سه بخش کلی دارد. در بخش اول مفاهیم شی‌گرایی به شکل بسیار عمیق (خصوصا در فصل اول که بحث‌ها جنبه فلسفی پیدا می‌کند) مورد بحث قرار می گیرد. در بخش دوم کتاب یک روش تکراری-افزایشی برای تولید شی‌گرای نرم افزار معرفی می‌شود که خیلی شبیه به متدولوژی RUP است. البته نویسنده کتاب آن را به نحو دیگری معرفی می‌کند. در بخش سوم کتاب روش معرفی شده در بخش دوم با چند کاربرد عملی توضیح داده می‌شود. کتاب متن روانی دارد که با توجه به حوزه مورد بحث (شی‌گرایی) به نسبت کتاب قدیمی محسوب نمی‌شود.

گروه متدهای چابک:

برای عضویت در گروه متدهای چابک، از این آدرس استفاده نمایید.

گزیده:
ندارد

https://bibalan.com/?p=1820
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید