مفاهیم زیربنایی کانبان (۱)- مقدمه

  • مریم معصومی‌راد

مقدمه:
از سال ۲۰۰۱ میلادی و با انتشار بیانیه‌ی چابک، مفاهیم چابکی به طور جدی در حوزه‌ی نرم‌افزار راه یافتند و طی سال‌ها، راه درازی را پیمودند تا به تدریج در جامعه‌ی نرم‌افزاری دنیا به رسمیت شناخته شوند. آنچه بر دشواری پیمودن این مسیر پر پیچ و خم افزود، تکرار طوطی‌وار روش‌ها و متدهای مختلف بدون آگاهی از زیربنای مفهومی و علمی آنهاست که سوال‌های بی‌پاسخ و تجربه‌‌های گاه ناخوشایندی را برای برخی تیم‌های مجری بر جای گذاشته است.

اما حلقه‌ی مفقوده‌ی این زنجیره، سال‌ها پیش در فضایی خارج از دنیای نرم‌افزار و در میان پیچ و مهره‌ی کارخانه‌های تولید محصولات صنعتی شکل گرفت و به تدریج در مباحث دانشگاهی مدیریت نیز راه یافت. پس از آن، دو قطب اصلی مدیریت دنیا، آمریکا و ژاپن، هر کدام نسخه‌ی منحصر به فرد خود از این مفاهیم را عرضه کردند: اسکرام با جزئیات انکارناپذیر مدیریت آمریکایی و کانبان که روح مکتب مدیریت ژاپنی در آن موج می‌زند.

بدین ترتیب، پتانسیل چشمگیر چابکی، آغازگر انقلابی در دنیای نرم‌افزار شده که کاهش هزینه‌ی فرصت آن، در گرو تسلط بر مباحث مفهومی این ایدئولوژی است. تجربه‌ی چندساله‌ی مطالعه و ترجمه در زمینه‌ی چابکی به همراه پیشینه‌ی تحصیلات آکادمیک مدیریت، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌ی تولید محتوا با محوریت مفاهیم زیربنایی این حوزه شد. در این راستا، طی پست‌های آتی به مرور مفاهیم زیربنایی کانبان خواهیم پرداخت تا گامی هر چند کوچک در هموار ساختن چالش‌های فراروی فعالان این حوزه باشد.

گزیده:
کانبان چیزی است که در تلاش هستید تا از دست آن خلاص شوید، نه چیزی که به داشتن آن، افتخار کنید.
جفری لیکر

بخش بعدی

گروه متدهای چابک:

برای عضویت در گروه متدهای چابک، از این آدرس استفاده نمایید.

https://bibalan.com/?p=1972
مریم معصومی‌راد

مریم معصومی‌راد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • مفاهیم زیربنایی کانبان (۲)- تصویرسازی | سُماموس

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ در ۰۶:۴۶

    […] قسمت قبل […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید