Grady Booch مردی برای تمام فصل‌ها

  • یوسف مهرداد

معرفی سایت الگوهای نرم‌‏افزاری Grady Booch بهانه‌‏ای شد تا یادی از گذشته کنم.
گریدی بوچ (Grady Booch) یکی از تأثیرگذارترین و شناخته‌‏شده‌‏ترین افرادی است که دنیای نرم‌‏افزار و به خصوص دنیای شیءگرایی و متدولوژی به خود دیده است. او که متولد ۱۹۵۵ است، مدرک کارشناسی را از آکادمی نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۷۷ و کارشناسی ارشد را از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۹ در رشته مهندسی برق دریافت نموده است.
آشنایی من با گریدی بوچ بر می‌‏گردد به زمان تحصیل در مقطع کارشناسی. در آن زمان من با گروه شیءگرایی انجمن انفورماتیک ایران آشنا شدم. آخرین چهارشنبه هر ماه، جلسات این گروه تشکیل می‏‌شد و من از اولین جلسه آن، سعی می‏‌کردم سخنرانی‌‏های ماهانه آن را از دست ندهم.
حضور آقایان مهندس رامین عرفانیان و مهندس علی ارسنجانی و بعدها مهندس نوید خسروی- مدیریت عامل محترم شرکت نبراس انفورماتیک – غنیمتی بود تا مطالب جدیدی یاد بگیرم و بیشتر با این دنیای زیبا آشنا شوم. این نکته هم باید یادآور شوم که آشنایی با مفهوم شیءگرایی را از دوست خوبم علی عبداللهی ازگمی دارم. او برنامه‏ای را که خودش نوشته بود را برایم تشریح کرد و مرا با مفاهیم شیءگرایی آشنا نمود. در آن زمان، آقای عرفانیان تازه از خارج آمده بودند و کتاب بوچ را در جلسه‏ای معرفی کردند و من هم نسخه‏‌ای کپی از آن تهیه کردم و بعد از آن، این کتاب شد همه زندگی من. کتاب Object Oriented Analysis and Desin with Application از حیث مطالب، واقعاً کتاب سنگینی است. این کتاب جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نرم‏‌افزار محسوب می‌‏شود. نکته خیلی جالب در کنار مطالب فنی و علمی کتاب، مقدمه آن بود که بوچ از همه تشکر کرده بود و در آخر از گربه‏‎هایش تشکر و قدردانی کرده بود که در مدت نوشتن کتاب تا پاسی از شب، کنارش می‌‏ماندند.

من که به بوچ بسیار علاقمند شده بودم، در تمام این دوران، اخبار مربوط به او را دنبال می‌‏کردم، از مصاحبه‏‌ها گرفته تا گزارش‌های خبری. همیشه در مصاحبه‏‌هایش شما آینده نرم‌‏افزار و مسیر حرکت آن را به خوبی پیدا می‏‌کردید. مطالعه مطالبی که از وی منتشر می‌‏شود را به همه شما عزیزان توصیه می‏‌کنم.

بوچ از سال ۱۹۸۱ یعنی سال تأسیس شرکت Rational در این شرکت حضور داشت و پس از خرید آن توسط شرکت IBM، بوچ از سال ۲۰۰۳ رسماً کارمند شرکت IBM گردید.
ارائه متدولوژی Booch Method، نوشتن شش کتاب پرفروش، ارائه UML، ارائه RUP از مهم‏‌ترین کارهای اوست.
آخرین کاری که انجام داده است ارائه سایتی است برای الگوهای نرم‏‌افزاری؛ تحلیل، طراحی، معماری، ضدالگو، مدیریت پروژه و برنامه‏‌نویسی؛ که دیدن آن را اکیداً توصیه می‏‌کنیم.برای دیدن آن می‌‏توانید به آدرس www.booch.com/architecture مراجعه نمایید.
گریدی بوچ عزیز و دوست‏‌داشتنی، حدود دو ماه است که جراحی قلب انجام داده است. برایش آروزی سلامتی و بهبودی کامل دارم.
برای اطلاع دوستان، آدرس‌های مفیدی که مربوط به گریدی بوچ می‏‌شود را در اینجا آورده‌‏ام.

www.booch.com/architecture
http://en.wikipedia.org/wiki/Grady_Booch
http://www-03.ibm.com/developerworks/blogs/page/gradybooch
http://www-306.ibm.com/software/rational/bios/booch.html

https://bibalan.com/?p=3
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید