راهنمایی

  • یوسف مهرداد

مقدمه:
دوستی در لینکدین پیام فرستاده بود و می‌خواست در مورد موضوعی نظر مرا جویا شود. راستش را بخواهید هر موقع می‌خواهم نظرم و به ویژه نظر مشورتی‌ام را با کسی در میان بگذارم، یاد نوشته‌ی “کرم ضد آفتاب بمالید” می‌افتم که نویسنده پس از کلی نصیحت گفته بود: “اگر نخواستید توصیه‌‏هایم را گوش کنید، نکنید. اما حرفم را در مورد کرم ضد آفتاب بپذیرید.” پیشنهاد و نصیحت برگرفته از دیدگاه، تجربه و دانش شما نسبت به موضوع است و خیلی زمینه‌گرا است و ممکن است لزروما در شرایط دیگر، برای فرد دیگر یا زمان دیگر درست نباشد.
شما هم اگر پیشنهادی دارید لطفا بفرمایید تا هم من و هم دیگر خوانندگان با دیدگاه شما آشنا شوند و از آن استفاده کنند. پیشاپیش سپاسگزارم.

پرسش:

من برنامه‌نویس دات‌نت هستم با چهار سال سابقه در این زمینه و دو سال سابقه برنامه‌نویس سمت کلاینت رو دارم. می‌خوام دانشم رو گسترش بدم و در مسیر ارشد شدن در این حرفه قدم بذارم می‌خواستم راهنماییم کنید که چه دوره‌هایی می‌تونه بهم کمک کنه.

پیشنهادها:
پاسخ به پرسش شما خیلی دشوار هست، چون نمی‌توان یک پیشنهاد جامع و مانع داد. پاسخ این پرسش تا حد بسیار زیادی به خواسته‌ها، توانایی‌ها و امکانات شما بستگی دارد.
اولین پیشنهادم این هست که خودتان را خوب بشناسید. به قول معروف خودشناسی از خداشناسی بالاتر است. مثلا شما ممکن است از کار تکراری خسته بشوید یا این‌که بر عکس یک کار تکراری را بتوانید با علاقه برای مدت‌ها ادامه بدهید. اینها پارامترهای مهمی در تصمیم گیری هستند.

پیشنهاد دوم این است که اگر در ابتدای راه هستید سعی کنید چند حوزه را به صورت کوتاه‌مدت یا در کنار هم تجربه کنید. از الان خیلی تصمیم ثابت و غیرقابل تغییر نگیرید و خودتان را فقط به یک حوزه وابسته نکنید. مثلا کمی فرانت یاد بگیرید، کمی بک‌اند، کمی هم دیتابیس. این شیوه به شما امکان می‌دهد تا در انتخاب مسیر آینده بر تجربه‌ها و شناخت‌ واقعی تکیه کنید.

پیشنهاد سوم این هست که تا می‌توانید کتاب بخوانید، ویدیو ببینید، نوشته معتبر بخوانید، در گروه‌های تخصصی عضو باشید، در وبینار و سمینار تخصصی شرکت کنید. این کار کمک می‌کند بدون آن که برنامه‌ریزی کنید، یاد بگیرید. با موضوعاتی که نام‌شان را نشنیده‌اید ولی مرتبط هستند آشنا شوید.

پیشنهاد چهارم این است که یک مفهومی هست به نام مهارت‌های تی شکل. تی، حرف تی انگلیسی است. (T-Shaped Skills) این مفهوم کمک می‌کند مسیر بهتری برای خود طراحی کنید. خط افقی حرف تی یعنی مهارت‌های مرتبطی که دارید، خط عمودی حرف تی یعنی مهارت‌هایی که در آن عمیق هستید. حوزه‌ای تخصصی خود را خیلی خیلی عمیق یاد بگیرید.

پیشنهاد پنجم این است که مهارت‌های نرم یا soft skills را یاد بگیرید. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی، گفتگو، بیان نظرات، همراهی با دیگران.یک برنامه‌نویس و کلا هر انسانی برای بهتر شدن نیاز به این مهارت‌ها دارد.

پیشنهاد ششم این هست که علاوه بر تکنولوژی، مهارت‌های پایه‌ی برنامه‌نویسی را خوب یاد بگیرید مثل نوشتن تست، بازسازی کد (refactoring)، تحلیل نیازمندی‌ها، برنامه‌ریزی کارها. به زبان ساده یاد بگیرید کدی بنویسید که دوستش داشته باشید. این اتفاق نمی‌افتد مگر آن که کدی نوشته باشید که خوانا باشد (readable) و به راحتی تغییرپذیر باشد (changeable). اصلا هم فکر نکنید نوشتن کد خوانا و تغییرپذیر کار ساده‌ای است.

پیشنهاد هفتم هم این است که یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرد. یعنی این که الان منابع یادگیری بی‌نهایت در دسترس هست. سعی نکنید برای هر موضوعی سراغ کلاس بروید. به دلیل تغییر سریع تکنولوژی و ماهیت رشته‌ی نرم‌افزار، شما ناچارید که یاد بگیرید چگونه می‌توانید سریع و درست یاد بگیرید. روش خودتان برای یادگیری را پیدا کنید و توسعه بدهید.

گزیده:

“A code is like love, it has created with clear intentions at the beginning, but it can get complicated.” – Gerry Geek

https://bibalan.com/?p=3122
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید