پایگاه داده گرافی

  • یوسف مهرداد

پیش‌گفتار:
هر وقت گذرم به گراف و اصل لانه کبوتری می‌افتد یاد استاد عزیزم آقای دکتر بهروز قلی‌زاده در دانشگاه شریف می‌افتم. یادش به‌خیر همیشه جاده قزوین-زنجان-تبریز یک پای ثابت مثال‌های گراف و مسیریابی ایشان بود. با وجود علاقه‌ام به گراف، در تمام این سال‌ها گذرم به گراف و مساله‌های آن نخورده بود، تا این که زمستان پارسال برای آمادگیِ آزمون ابتدایی دوره دکترا معروف به Field Of Study، مطالب مربوط به گراف و درخت و مسیرها را دوباره مرور کردم.

پایگاه داده گرافی:
برای انجام پروژه‌ای نیاز شد که با پایگاه داده گرافی (Graph Database) آشنا شوم. به کمک یکی از دوستان باتجربه‌ام (حسین آقا)، کار با Neo4J را شروع کردم و به کمک راهنما و زیرساخت آموزشی Neo4J و البته همراهی حسین جان، توانستم با آن کار کنم. به راستی که چه دنیای متفاوت و جذابی است. آن چه با مشقت فراوان در پایگاه داده رابطه‌ای می‌توان انجام داد، اینجا با یک کد ساده می‌توان به دست آورد. اگر دوست داشتید نگاهی به آن بیندازید می‌توانید از این آدرس (Neo4j Graph Database Sandbox) استفاده کنید. چه زیباست!

 

گزیده:
«پرارزشترین بخش [مطالعه ریاضی] لحظه‌ای است که می‌گویی آها!. ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید. احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح.» مریم میرزاخانی در مصاحبه با گاردین (مرجع)

مرجع عکس: اینجا

 

https://bibalan.com/?p=3180
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید