الگوی ایجاد نرم‌افزار: هزار توی نرم‌افزاری!

  • یوسف مهرداد

پیش‌گفتار:
مدتی است که با خود می‌اندیشم تجربیات‌م را در حوزه‌ی نرم‌افزار در اینجا بنویسم، هم ماندگار خواهد شد و هم شاید به دوستی کمک کند. نمی‌دانم “الگوی ایجاد نرم‌افزار” عبارت مناسبی هست یا نه، ولی تا یافتن عبارت مناسب‌تر از آن استفاده خواهم کرد.

بازی هزار تو
هزار تو یا به انگلیسی maze یکی از بازی‌ها و سرگرمی‌های بسیار معروف در دنیاست. زمین بازی، محوطه‌ای است که بازیکنان از یک نقطه وارد آن می‌شوند و برنده بازی کسی است که از سوی دیگر زمین بازی خارج شود. بین نقطه‌ی ورود و نقطه‌ی خروجِ زمین بازی، مسیرهای تو در تو که بسیاری از آنها بن‌بست هستند قرار دارد. بازیکنی برنده است که بتواند مسیری را پیدا کند که به نقطه‌ی خروج منتهی می‌شود.

 

منبع عکس: اینجا

 

داستان ناشناخته‌ها در برنامه‌نویسی
وقتی کاری را شروع می‌کنید که تجربه‌ای در آن ندارید و برای شما جدید و ناشناخته است، پا در راهی می‌گذارید که با اما و اگرهای فراوان همراه است.

از آنجا که نمی‌توانید مسیری از ابتدا تا انتها را حتی به صورت کلان ترسیم کنید، به ناچار سفرتان در فضایی پر از ابهام و با برداشتن اولین گام‌هایی شروع می‌کنید که معمولا چندان هم به آنها مطمئن نیستید. با هر چند قدم، مسیر جدیدی کشف می‌کنید و با طی کردن هر کوچه یا خیابانی از آن مسیر، امید به پایان رسیدن‌ش در شما افزایش می‌یابد. وقتی در می‌یابید که به یک دوراهی یا چندراهی رسیدید، یکی از راه‌ها را انتخاب می‌کنید و سفرتان را ادامه می‌دهید.

این سفر به همین سادگی پیش نمی‌رود. همان طور که حضرت حافظ می‌فرماید که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها.
به ناگاه با بازشدن مسیر جدید و برداشتن چند قدم در آن، در می‌یابید که این کوچه و خیابان، بن‌بستی بیش نیست. از سر اجبار، تمام مسیری را که با امید طی کرده بودید باید برگردید تا به اولین دو راهی یا چندراهی برسید. و روز از نو و روزی از نو، مسیری را انتخاب کنید که بارهای قبل انتخاب نکرده‌اید و سفرتان را ادامه دهید.

نیازی به گفتن نیست که این تلاش بی‌نتیجه چگونه چون آج‌های سوهان تا کجا می‌تواند اعصاب و روان‌تان را ذره ذره براده‌برداری کند.

الگوی هزار توی نرم‌افزار
ناشناخته‌ها بخشی جدانشدنی از دنیای برنامه‌نویسی است. تغییر تکنولوژی، ظهور تکنولوژی‌های جدید و تغییر پارادایم‌های برنامه‌نویسی، تنها برخی از اتفاقات روزمره‌ی دنیای برنامه‌نویسی است. دور زمانی، تنها دغدغه برنامه‌نویسی یادگرفتن یک زبان برنامه‌نویسی و یک دیتابیس بود! اما امروز، زبان برنامه‌نویسی کم‌ترین دغدغه‌ی روزمره‌ی شماست. ترکیب زبان با کتابخانه‌های برنامه‌نویسی نوظهور، ترکیب آن با تکنولوژی‌هایی مانند رایانش ابری، افزایش نجومی حجم داده‌ها و ده‌ها ترکیب ناشناخته‌ی دیگر، مساله‌های روز دنیای برنامه‌نویسی‌اند. این ناشناخته‌های روزافزون به یک نقطه مشترک ختم می‌شوند: شروع یک بازه هزار توی نرم‌افزاری.

در مقام یک برنامه‌نویس چاره‌ای نیست جز پذیرش این بازی هزار تو ، کنار آمدن با آج‌های سوهان‌ش و تلاش برای یادگیری تکنیک‌های کسب پیروزی در آن.

از بازی لذت ببرید و برای پیروزی، سخت تلاش کنید!

گزیده:
ابتدا تلاش کنید کدتان کار کند، بعد تلاش کنید درست کار کند و سرانجام تلاش کنید سریع باشد. کنت بک

یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • نیکفر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱۴:۴۳

    کاوازاکی می‌گوید : اگر می‌خواهید مجسمه ساز شوید و مجسمه‌ های بسیار بسازید؛ بهترین انتخاب آن است که مجسمه ی معلمان را بسازید. چرا که آنان قهرمانان جامعه هستند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید