به افتخار هانیه!

  • یوسف مهرداد

مقدمه:
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های یادگیری متدهای توسعه‌ی نرم‌افزار برای من، امکان به‌کارگیری آنها در زندگی است. هر از گاهی که به نتایج انتقال تجربیات و آموخته‌هایم از دنیای نرم‌افزار به زندگی روزمره‌ام می‌اندیشم، خوشحالی همراه با شگفتی وجودم را فرا می‌گیرد.

این نوشته را به افتخار هانیه نوشتم، دختری از بستگان خیلی دور، دوستان خیلی نزدیک.
پس به افتخار هانیه شروع می‌کنم.

داستان نمودارها:
امسال هانیه کنکور داشت. من هم از راه دور، هر از گاهی با او صحبت می‌کردم و اگر سوالی در مورد برنامه‌ریزی داشت پاسخ می‌دادم. در کنار تغییر مدل ذهنی و رفتاری هانیه، جذاب‌ترین بخش این ماجرا برای من، حل مساله‌های ریاضی بود. بدترین بخش این ماجرا هم این بود که باید قبول می‌کردیم ما محکوم به تلاش هستیم، نتیجه دست ما نیست. پس باید “لذت ببر و سخت تلاش کن” را آویزه‌ی گوش‌مان می‌کردیم.

از هانیه خواستم که یک نمودار تهیه کند که محور ایکس آن روزهای هفته و محور ایگرگ آن مدت زمان درس خواندنش بود. نموداری شبیه به نمودار زیر.

هانیه در ابتدای هر هفته برنامه‌ریزی و برآورد می‌کرد و بعد در طول هفته آن چه که اتفاق می‌افتاد را ثبت می‌کرد. نموداری شبیه به نمودار زیر: خط قرمز برآورد و خط سیاه، مقدار واقعی است.

نکته‌ای که باید در نگاه به این نمودار یادمان می‌ماند این بود که: مهم این است که یک ابزار ساده‌ی تصویری برای نگاه به گذشته و با هدف بهبود آینده داریم. و مهم‌تر این که اندازه‌گیری‌های تک بعدی از یک سیستم پیچیده، علمی‌ترین اشتباه رایج است.

بعد از مدتی توافق شد که روش برنامه‌ریزی را تغییر بدهیم. به پیشنهاد هانیه قرار شد به جای برنامه‌ریزی اول هفته، او تلاش کند که در هر روز، تعداد ساعت مشخصی را به درس خواندن اختصاص دهد، به غیر از آخر هفته. در نتیجه نمودار به شکل زیر تغییر کرد و خط پیش‌بینی از آن حذف شد.


تحلیل تکنیکال
:
تحلیل تکنیکال (فنی) (به انگلیسی: Technical analysis) در امور مالی، تجزیه و تحلیل فنی یک روش تجزیه و تحلیل برای پیش‌بینی جهت قیمت‌ها از طریق مطالعه داده‌های بازار گذشته، و در درجه اول قیمت و حجم است. [ویکی پدیا]
ابزارهای زیادی برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آنها الگوهای نموداری یا به انگلیسی Chart Patterns هست. ایده‌ی این ابزار این است که الگوهایی در نمودار قیمت وجود دارد که تکرارپذیر است. اگر شما بتوانید الگو را در نمودار قیمت یک سهم یا اوراق بهادار پیدا کنید احتمالا می‌توانید ادامه‌ی آن را پیش‌بینی کنید.
برای نمونه یکی از این الگوها که به الگوی سر و شانه معروف است در شکل زیر دیده می‌شود. [مرجع: خانه سرمایه] رفتار قیمت به گونه‌ای است که شبیه سر و سرشانه یک انسان می‌شود. برای نمونه اگر قیمت در نقطه شانه سمت راست باشد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها کاهش یافته و با سرعت بریزد.


الگوهای درس‌خواندن هانیه
:
پس از چند باری که هانیه نمودارها را فرستاد، به نظرم رسید که نمودارها شکل‌های جالبی می‌سازند. به یاد الگوی نمودارها در تحلیل بازارهای مالی افتادم و برای شاد کردن هانیه و تغییر فضای پرفشار پشت کنکور، شروع کردیم به انتخاب اسم برای نمودارها: الگوی سقوط آزاد، برگشت به بازی و سجده طولانی، …. الگوی یقه هفت را در شکل زیر می‌بینید.

 

نمایشگاه نمودارهای هانیه:
حالا در تصاویر زیر می‌توانید برخی از نمودارهای درس‌خواندن هانیه را ببینید. جذاب نیست؟! 🙂

 

سخن پایانی:
امیدوارم هانیه و هانیه‌های سرزمین‌ام راه‌شان در زندگی را هر چه زودتر پیدا کنند. به عزیز دلبندم، هانیه، افتخار می‌کنم. بر این باورم که جدای از رتبه‌ای که در آزمون ورودی دانشگاه‌ها کسب خواهد کرد، آن چه در این مسیر یاد گرفت و تجربه کرد، در زندگی آینده‌ی او تاثیر شگرف خواهد داشت.

پانوشت:
قبل از انتشار، این نوشته رو برای هانیه فرستادم تا از ایشان اجازه‌ی انتشار بگیرم و خواهش کردم اگر دوست دارند متنی به آن اضافه کنند. متن تکمیلی هانیه رو اینجا اضافه کردم:
“من واقعا الان احساساتی شدم نمی‌دونم چی بگم…..
رسم نمودار در طول هفته باعث شد بتونم خودم رو ارزیابی کنم همچنین در طی هفته‌های آینده بتونم دید مناسبی از عملکرد خودم داشته باشم و در پایان که شما هم مشاهده می‌کنید تونستم تلاش و پیشرفت خودم رو در طی این مدت ببینم” .

گزیده:
چهره‌ات را همیشه رو به خورشید نگهدار. و آنگاه‌ست که سایه‌ها از تو عقب می‌مانند. والت ویتمن

 

https://bibalan.com/?p=3546
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • مهندسِ فیلسوف! | سُماموس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰ در ۲۲:۳۲

    […] کمی قبل داشتم نوشته هاتون رو می‌خوندم.. از گرمای هوا و به افتخار هانیه. روز قبل وارد ۳۸ سالگیم شدم. هر از چند گاهی فکر می‌کنم […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید