برنامه ۱۲ عاملی (۶)- عامل پنجم: ساخت، انتشار، اجرا

  • یوسف مهرداد

عامل ۵: ساخت(build)، انتشار(release)، اجرا(run)
گام‌های ساخت (‌Build) و اجرا(Run) را کاملا از هم جدا کنید.

هر پایگاه کد (codebase) طی سه مرحله به استقرار (deploy) تبدیل می‌شود:

  • مرحله ساخت (build stage) : در این مرحله مخزن کد (codebase) به یک بسته قابل اجرا (executable bundle) تبدیل می‌شود. این بسته‌ی قابل اجرا با نام بسته‌ی ساخت (Build) نیز شناخته می‌شود. در این مرحله ابتدا بر اساس شماره‌ی نسخه‌ی (version) کدی که در فرایند استقرار مشخص شده، کد از مخزن کد برداشته می‌شود،‌ در گام دوم، اجزا و مولفه‌های خارجی که برنامه به آنها وابسته است (vendors dependencies) گردآوری می‌شود و در پایان، فایل‌ها و سایر اجزای برنامه کامپایل می‌شوند.
  • مرحله انتشار (release stage): در این مرحله بسته ساخت (Build) که در مرحله قبلی آماده شده با پیکربندی(config) استقرار ترکیب می‌شود که نتیجه‌ی آن نسخه قابل انتشار (release) است که شامل هم بسته‌ی ساخت و هم پیکربندی است. این نسخه‌‌ی انتشار برای استفاده در محیط اجرا (execution environment) آماده است.
  • مرحله اجرا (run stage): برنامه در محیط اجرا بالا می‌آید، برای هر انتشار مجموعه‌ای از فرآیندهای برنامه اجرا می‌شود. این مرحله نام “مرحله زمان اجرا” (runtime) نیز شناخته می شود.

مترجم:
بسته (bundle):‌به دو یا چند برنامه‌ی نرم‌افزاری (application) که با هم بسته‌بندی می‌شوند و به عنوان یک محصول به فروش می‌رسند) بسته یا باندل گفته می‌شود.

هر برنامه دوازده عاملی مراحل ساخت، انتشار و اجرا را کاملا از هم جدا می‌کند. و به همین دلیل برای نمونه، تغییر کد در مرحله‌ی اجرا امکان‌پذیر نیست چون هیچ راهی برای ارسال و اعمال آن تغییرات به مرحله‌ی قبلی یعنی مرحله‌ی ساخت وجود ندارد.

ابزارهای استقرار معمولاً دارای ابزارهای مدیریت انتشار نیز هستند و یکی از قابلیت‌های برجسته آنها،‌ امکان برگشت به عقب و به نسخه قبلی است (roll back). برای مثال، ابزار استقرار Capistrano نسخه‌ها را در پوشه‌ای (folder) به نام releases ذخیره می‌کند. در این ابزار به کمک یک فایل لینکی (Symlink) که به یکی از پوشه‌های داخل releases اشاره می‌کند، مشخص می‌گردد که نسخه‌ی جاری در کدام یک از پوشه‌ها قرار دارد. هم‌چنین در این ابزار، فرمان rollback به شما کمک می‌کند به راحتی و به سرعت به نسخه قبلی برگردید.

مترجم:
Symlink که symbolic link هم نامیده می‌شود نوعی فایل در لینوکس است که به فایل یا پوشه دیگری در کامپیوتر اشاره می کند. Symlink مشابه shortcut در ویندوز است.

هر انتشار باید یک شناسه‌ی منحصر به فرد مانند شناسه‌ی زمانی (timestamp) مانند ۲۰۱۱-۰۴-۰۶-۲۰:۳۲:۱۷ یا یک شناسه‌ی عددی مانند v100 داشته باشد. فهرست انتشارها مانند لیستی است که فقط می‌توان به آن ردیف جدیدی اضافه کرد و بعد از اضافه شدن ردیف جدید، نمی‌توان آن را تغییر داد.. اعمال هر تغییر جدیدی در انتشار فقط از طریق ایجاد یک انتشار جدید و اضافه کردن آن به لیست موجود، امکان‌پذیر است.

نوشته‌های قبلی:
قسمت پنجم: سرویس ‌های کمکی ( backing services)

مترجم: حمید آقای خاتمی

گزیده:
بخش توسعه‌ی (Devs) مریخی‌اند و بخش عملیات و اجرا (Ops) ونوسی! استیون هاینس

https://bibalan.com/?p=3948
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید