یادگیری ماشین برای همه (۴)

  • یوسف مهرداد

۳) یادگیری (Learning) در مقابل هوش (Intelligence)

یک بار در یکی از وب سایت های رسانه‌ای باکلاس مطلبی دیدم با عنوان “آیا شبکه های عصبی (neural networks) جایگزین یادگیری ماشین (machine learning) می شوند؟” معمولا رفقای رسانه‌ای معمولا به هر رگرسیون خطی ساده و بی‌اهمیتی مانند SkyNet هوش مصنوعی می‌گویند. شکل زیر تصویر ساده‌ای از دسته‌بندی‌ حوزه‌ی هوش مصنوعی نشان می‌دهد .

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) نامی است که برای کل دانش این حوزه استفاده می‌شود. شبیه واژه‌های زیست شناسی [علم شیوه‌ی زندگی جانداران] یا شیمی [علم بررسی عناصر و مواد] که به کل دانش بشری در شاخه‌ای از علم اشاره دارند.

یادگیری ماشین (Machine Learning) بخشی از هوش مصنوعی است. البته یکی از بخش‌های مهم آن است ولی تنها بخش آن نیست.

شبکه‌های عصبی (Neural Networks) یکی از انواع یادگیری ماشین و البته یکی از انواع محبوب و پرطرفدار آن است. اما بچه‌های خوب دیگری هم در این گروه حضور دارند.

یادگیری عمیق (Deep Learning) روش مدرنی برای ساخت (build)، آموزش (train) و استفاده از شبکه‌های عصبی است. به طور کلی یادگیری عمیق یک معماری جدید در یادگیری ماشین است. امروزه عملا کسی تفکیکی بین یادگیری عمیق و “شبکه‌های معمولی” قائل نیست حتی از کتابخانه‌های (libraries) یکسانی برای پیاده‌سازی آنها استفاده می‌شود. برای آن که خیلی احمق و بی‌سواد به نظر نرسیم بهتر است در گفتار و نوشتار فقط نوع شبکه را بیان کنیم و از به کار بردن کلمات قلمبه سلمبه و مد روز پرهیز کنیم.

[برای نام‌گذاری این معماری جدید که بر اساس شبکه‌های عصبی طراحی شده بود از عبارت “عمیق” استفاده شد تا تفاوت آن را با “شبکه‌های معمولی” و موجود در آن زمان را نشان دهد؛ مترجم].

قاعده کلی برای مقایسه این است که مفاهیمی که در یک سطح (level) مشترک قرار دادند و اصطلاحا هم‌سطح‌اند با هم مقایسه شوند. به همین دلیل عبارت “شبکه‌های عصبی جایگزین یادگیری ماشین خواهد شد”.به این معنی است که “چرخ‌ها جایگزین خودرو‌ها خواهند شد.” رسانه‌‌ها‌ی عزیز! انتشار چنین مطالبی، آبرو و شهرت شما را واقعا به خطر خواهد انداخت.

خلاصه‌ای از توانایی و ناتوانی ماشین‌ها را در جدول زیر می‌توانید ببیند.

ماشین می‌تواند ماشین نمی‌تواند
پیش‌بینی کند (Forecast). چیز جدیدی خلق کند (Create)
حفظ کند (Memorize) خیلی سریع باهوش شود
دوباره تولید کند (Reproduce) کاری فراتر از از وظیفه‌‌‌ی (task) تعریف‌شده‌اش انجام دهد
بهترین گزینه را انتخاب کند انسان‌ها را بکشد

مترجم: خانم سپیده مشایخی

گزیده:
آنهایی که مالک داده‌اند مالک آینده‌اند. (those who own the data own the future)
یووال نوح هراری، ۲۱ درس برای قرن ۲۱‌

https://bibalan.com/?p=3991
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید