درگذشت واتس هامفری

  • یوسف مهرداد

واتس هامفری در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ چشم از جهان فرو بست. وی که متولد ۱۹۲۷ بود، یکی از متفکران صاحب‌سبک در مهندسی نرم‌افزار است که پدر کیفیت نرم‌افزار نیز خوانده می‌شود.

«واتس همری یکی از چهره‌های مهندسی نرم‌افزار در کنار بزرگانی چون بری بوهم، فرد بروکس و ویک باسیلی از معدود کسانی است که به تعریف این حوزه جدید کمک کرده‌اند». واتس مهندسی را به مهندسی نرم‌افزار آورد. کارهای وی در ترغیب جامعه نرم‌افزاری به توجه و تأکید بر کیفیت، اندازه‌گیری و عملکرد تأثیر بی‌اندازه‌ای بر این جامعه داشت.

وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی بود. در دهه هفتاد وی ریاست گروهی را در IBM به عهده داشت که برای اولین بار «مجوز نرم‌افزار» (software license) را معرفی کردند. وی مدیر برنامه‌نویسی و نایب رییس توسعه فنی در IBM‌ بود.

در سال ۱۹۸۶ پس از سه دهه از IBM به مؤسسه مهندسی نرم‌افزار دانشگاه کارنگی ملون یا SEI آمد و برنامه فرایند نرم‌افزار را پایه‌گذاری کرد. وی رهبری توسعه مدل بلوغ قابلیت‌ نرم‌افزار (Software Capability Maturity Model) را به عهده داشت و روش‌های ارزیابی فرایند نرم‌افزار (Software Process Assessment) و ارزشیابی قابلیت نرم‌افزار (Software Capability Evaluation) را مطرح و ارائه کرد. بعدها، این کارها مبنایی برای توسعه CMMI یا Capability Maturity Model Integration شدند.

از دیگر کارهای وی می‌توان به ارائه فرایند نرم‌افزار تیمی یا TSP(Team Software Process ) و فرایند نرم‌افزار شخصی یا PSP(Personal Software Process) اشاره کرد. TSP چارچوب فرایندِ عملیاتی مشخصی را برای کمک به گروه‌‌های متشکل از مدیران و مهندسان که وظیفه سازماندهی و انجام پروژه‌های نرم‌افزاری بزرگ را به عهده دارند، ارائه می‌کند. PSP نیز فرایندی ساخت‌یافته‌ای برای توسعه نرم‌افزار است که به مهندس نرم‌افزار کمک می‌کند تا به شناخت و بهبود عملکرد خود با به‌کارگیری رویه‌های نظام‌مند و داده‌محور اقدام کند.

وی در سال ۲۰۰۳ مؤفق به دریافت نشان ملی فناوری شد که توسط رییس جمهور وقت آمریکا، جورج دبلیو بوش، به وی تقدیم شد.
مرجع:www.sei.cmu.edu و en.wikipedia.org

نکته: چقدر خوب می‌شد که مدیران ایرانی می‌توانستند حین یا بعد از اتمام دوره کاری به مراکز تحقیقاتی بروند و تجربیات خود را مدون کرده، در اختبار دیگران قرار دهند.

گزیده:
مشکل تغییر فرایند [توسعه] نرم‌افزار اغلب با این واقعیت که هیچ کس مسئول انجام آن نیست، پیچیده‌تر می‌شود. اگر بهبود فرایند [توسعه] نرم‌افزار وظیفه و شغل کسی نیست، تعجبی ندارد که هیچ‌وقت اتفاق نیفتد. اگر این کار اهمیت دارد، باید مسئولیت آن به همراه منابع لازم به کسی سپرده شود. تا قبل از این کار، توسعه فرایند نرم‌افزار موضوع خوبی خواهد بود که باید روزی انجامش داد، اما نه امروز.
واتس همفری در کتاب مدیریت فرایند نرم‌افزار
مرجع: www.softwarequotes.com

https://bibalan.com/?p=408
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (2)

wave
  • محمد مهدی

    ۱۳ آبان ۱۳۸۹ در ۰۰:۰۰

    ممنون از این خبر
    واقعا متاسف شدم…

    پاسخ
  • محمد مهدی

    ۱۵ آبان ۱۳۸۹ در ۰۰:۰۰

    همچنین باید بگم که مطلبتون رو با ذکر منبع گذاشتم تو سایتم…

    موفق باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید