ماجراهای پشت پرده(۲)

  • یوسف مهرداد

بالاخره خواندن کتاب «ماجراهای پشت پرده» را به پایان بردم. متن شیوا و روان کتاب آن طور که استاد فرموده بود، شما را با خود همراه می‌کند. بیداری بخش به‌خواب رفته وجودم و خلق انبوهی از ایده‌ها، تأثیر مهم این کتاب است. لازم است بار دیگر آن را بخوانم و یادداشت‌هایم را کامل کنم.

متن آموزنده زیر را از کتاب انتخاب کرده‌ام.

بیل گیتس پس از آن که برنامه بیسیک آلتر شرکت وی به سرقت رفت (کپی شد) و به رایگان در اختیار دیگران قرار گرفت، نامه‌ای به شرح زیر نوشت:
«برای من مهم‌ترین چیزی که در حال حاضر در بازار رایانه وجود دارد کمبود دوره‌های آموزشی نرم‌افزار، کتاب‌های خوب در مورد نرم‌افزار، و خود نرم‌افزار است. بدون نرم‌افزار خوب و مالکی که درک درستی از برنامه‌نویسی داشته باشد، رایانه به درد نمی‌خورد. آیا نرم‌افزارهای با کیفیت برای بازار رایانه‌بازان و کسانی که کار کردن با رایانه برایشان سرگرمی و نه کار جدی است، نوشته می‌شود؟
تقریباً یک سال پیش من و پل آلن، با تصور گسترده شدن بازار نرم‌افزار، مونت دیویدوف را استخدام کردیم و نرم‌افزار بیسک آلتر را نوشتیم. با وجودی که کار اولیه تنها دوماه طول کشید اما ما سه نفر تمام سال گذشته را صرف مستندسازی، رفع خطا، و بهبود قابلیت بیسیک کردیم. ما اکنون گونه‌های مختلف K4، K8، EXTENDED، ROM و DISK بیسیک را در اختیار داریم. ارزش زمان رایانه‌ای که ما استفاده کردیم بالغ بر ۴۰،۰۰۰ دلار می‌شود.
بازخوردی که از صدها نفر کاربر بیسیک گرفته‌ایم همگی مثبت بوده است. اما دو نکته شگفت‌انگیز وجود دارد:
۱- اغلب کاربران، بیسیک را خریداری نکرده‌اند (کمتر از ۱۰ درصد از دارندگان آلتر، بیسیک را خریداری کرده‌اند) و
۲- مبلغی که از بابت فروش بیسیک به رایانه‌بازان دریافت کرده‌ایم، ارزش زمانی که صرف تهیه بیسیک آلتر کرده‌ایم را کمتر از ۲ دلار در ساعت نموده است.

چرا چنین است؟ اکثر قریب به اتفاق رایانه‌بازان باید آگاه باشند که نرم‌افزارشان دزدی است. برای سخت‌افزار باید پول پرداخت اما نرم‌افزار باید به اشتراک گذاشته شود. به کسی چه مربوط است که حقوق کسانی که روی آن کار می‌کنند از کجا تأمین می‌شود؟

آیا این منصفانه است؟ چیزی که با دزدیدن نرم‌افزار اتفاق می‌افتد این است که اگر به مشکلی برخوردید دیگر نمی‌توانید به MITS مراجعه کنید. MITS از فروش نرم‌افزار پولی به دست نمی‌آورد. امتیازش مال ماست. شما با این کار خود مانع از نوشتن نرم‌افزارهای خوب می‌شوید. چه کسی حاضر است کار حرفه‌ای را رایگان انجام دهد؟ در انتها آن را به رایگان در اختیار دیگران بگذارد؟ صریحاً می‌گویم که کار شما دزدی است.

من از هر پیشنهاد یا اظهارنظری استقبال می‌کنم. نامه‌های خود را به نشانی زیر بفرستید:
….
هیچ چیز بیشتر از این مرا خوشحال نمی‌کند که بتوانم ده برنامه‌نویس استخدام کنم و بازار را پر از نرم‌افزارهای خوب کنم.

بیل گیتس
شریک اصلی مایکرو- سافت»

گزیده:
دیگر قدرت از لوله اسلحه بر نمی‌خیزد بلکه در آینده در اختیار هر کسی است که دارای رایانه‌ای برای خود باشد. فلسنستین، دهه هفتاد میلادی
مرجع: کتاب ماجراهای پشت پرده

https://bibalan.com/?p=411
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید