رستگاری شائوشنگ

  • یوسف مهرداد

تعطیلات پایان سال فرصت خوبی است برای دیدن دوباره‌ی فیلم‌های خوب و آموزنده. یکی از این فیلم‌ها، فیلم رستگاری شائوشنگ یا The Shawshank Redemption است که دوباره دیدم. این فیلم یکی از بهترین‌ و محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را تماشا نکرده باشد.
کلمه‌ی redemption که در عنوان فیلم آمده است به ویژه در آیین مسیحیت به معنای نجات انسانی از شر یا درد و عذاب یا همان رستگاری و رهایی است. تا به امروز بر این باور بودم که داستان فیلم درباره‌ی رستگاری اندی دوفرن (با بازی تیم رابینز) و رهایی‌اش از شر زندان شائوشنگ و به ویژه رییس زندان، واردی نورتن، است. اما نقدی درباره‌ی فیلم خواندم که با استدلال‌های قابل قبول مدعی شده بود که موضوع اصلی رستگاری و نجات در این فیلم به جای اندی دوفرن، الیس ردینگ معروف به رد (Red) (با بازی مورگان فریمن) است.

«گر چه هر دو شخصیت به وضوح دلایل متعددی برای رستگاری و رهایی دارند، در واقع این رد است که در مقایسه با اندی به رستگاری نیاز دارد زیرا او جرم خود را پذیرفته است ولی اندی خود را از ابتدا بی‌گناه می‌داند. رد شرایط زندان را پذیرفته و اندی نقش کسی را بازی می‌کند که نور امید را در دل او روشن نگه می‌دارد. رد موضوع اصلی رهایی و رستگاری در این فیلم است و رستگاری او پیروزی امید است در برابر کنار آمدن با شرایط زندان.» [مرجع ]

یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های این فیلم:
رد: «بذار یه چیزی بهت بگم رفیق. امید چیز خطرناکیه. امید می‌تونه یه آدمو دیوونه کنه.»
رد: «این دیوارها یه جورایی مسخره‌ان. اول از اونا بدت میاد. بعداً بهشون عادت می‌کنی. بعد یه مدتی هم جوری می‌شه که به اونا وابسته می‌شی. این قانونشه. اونا برای زندگی می‌آرنت اینجا و این دقیقاً همون چیزی که ازت می‌گیرن.»
اندی: «یادت باشه رد، امید چیز خوبیه، شاید بشه گفت بهترین چیز دنیاست و چیزهای خوب هیچ وقت نمی‌میرند.»

گزیده: (دیالوگ مورد علاقه‌ام)
اندی: می‌دونی مکزیکی‌ها درباره‌ی اقیانوس‌ آرام چی می‌گند؟
رد:‌ نه.
اندی: می‌گند اقیانوس آرام هیچ خاطره‌ای نداره [هیچی از گذشته یادش نیست]. می‌خوام بقیه عمرم رو همچین جایی زندگی کنم. جایی گرم و بدون خاطره‌ای از گذشته.

https://bibalan.com/?p=4152
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید