خاطرات: کار تیمی دانشجویی

  • یوسف مهرداد

برای نوشتن این نوشته، ابتدا دو موضوع را به عنوان مقدمه بازگو خواهم کرد و سپس اصل موضوع را.

مقدمه ۱: داستان طنز
چهار دانشجو که به خودشان اعتماد کامل داشتند یک هفته قبل از امتحان پایان ترم به مسافرت رفتند و با دوستان خود در شهر دیگر حسابی به خوشگذرانی پرداختند. اما وقتی به شهر خود برگشتند متوجه شدند که در مورد تاریخ امتحان اشتباه کرده‌اند و به جای سه شنبه، امتحان دوشنبه صبح بوده است. بنابراین تصمیم گرفتند استاد خود را پیدا کنند و علت جا ماندن از امتحان را برای او توضیح دهند.

آنها به استاد گفتند: «ما به شهر دیگری رفته بودیم که در راه برگشت لاستیک خودرومان پنچر شد و از آنجایی که زاپاس نداشتیم تا مدت زمان طولانی نتوانستیم کسی را گیر بیاوریم و از او کمک بگیریم، به همین دلیل دوشنبه دیر وقت به خانه رسیدیم.» استاد فکری کرد و پذیرفت که آنها روز بعد بیایند و امتحان بدهند.

چهار دانشجو روز بعد به دانشگاه رفتند و استاد آنها را به چهار اتاق جداگانه فرستاد و به هر یک ورقه امتحانی را داد و از آنها خواست که شروع کنند. آنها به اولین مسأله نگاه کردند که ۵ نمره داشت. سوال خیلی آسان بود و به راحتی به آن پاسخ دادند. سپس ورقه را برگرداندند تا به سوال ۹۵ امتیازی پشت ورقه پاسخ بدهند که سوال این بود: «کدام لاستیک پنچر شده بود؟»

مقدمه ۲: تکرار برای یادگیری
در کلاس‌ها و دوره‌ها عادت دارم که موضوعات مهم درس را چندین و چند بار تکرار کنم: مرور ابتدای جلسه، اختصاص تمرین به آنها، ارتباط دادن بخشی از پروژه درسی یا دوره به آن و سرآخر، طرح پرسشی از آن در امتحان‌های کوتاه(کوئیز)، میان‌ترم و پایان‌ترم. این کار یعنی تکرار کمک می‌کند تا مطلب در ذهن دانشجو یا شرکت‌کننده در دوره، ماندگاری بیشتری داشته باشد. به یاد داشته باشید که پروژه‌ها در گروه‌های حداکثر سه نفره انجام می‌شود.

موضوع اصلی:
در یکی از ترم‌ها، چند روز قبل از یکی از امتحان‌های کوتاه(کوئیز)، بخشی از پروژه که تأکید آن کاربرد مجموعه‌ از تکنیک‌ها بود، از دانشجویان تحویل گرفته شده بود.
در امتحان کوتاه با توجه به وقت محدود، نمی‌خواستم صورت مسأله جدیدی طرح و آن را به طور کامل شرح دهم، لذا تصمیم گرفتم که پرسش زیر را برای دانشجویان طرح کنم:
در انجام پروژه از چه تکنیک‌هایی استفاده کرده‌اید، سه مورد را با ذکر مثال شرح دهید.

یکی از دانشجویان خوب کلاس پاسخی به شرح زیر نوشته بود:
با توجه به این که مسئولیت نوشتن تمرین‌ها در هر تمرین به شخصی خاص داده می‌شود و این‌بار مسئولیت به عهده من نبوده، از وصعیت روش‌های استفاده شده خبری ندارم.

مانده بودم که به این دانشجو چه نمره‌ای بدهم. اگر در پاسخ‌ها، برای صداقت و درستی نمره‌ای در نظر می‌گرفتند، بی‌شک نمره کامل به ایشان اختصاص می‌یافت.

گزیده:
مهمترین دارایی شما، شخصیت شماست

https://bibalan.com/?p=422
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • احسان نصیری

    ۱۶ دی ۱۳۸۹ در ۰۰:۰۰

    دوست عزیز
    بابت رعایت امانت و ذکر مرجع مطلب از شما ممنونم.امید وارم باز هم از سایت من بازدید کنید و با پیشنهاد های خود کمک کنید آن را بهبود دهم.
    احسان نصیری

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید