اینتراپت نده!

  • یوسف مهرداد

مقدمه:
یکی از عباراتی که خیلی وقت‌ها می‌شنویم این است که: اینتراپت نده! (وقفه یا interrupt)
در فرهنگ لغت دهخدا، در شرح «وقفه» آمده است:
۱ـ توقف، ایست، مکث، درنگ ۲ـ توقف در حرفی از کلمه ۳ـ فراغت، فرصت

interrupt در اینجا بدین شکل تعریف شده است:

۱. To break the continuity or uniformity of: Rain interrupted our baseball game.
۲. To hinder or stop the action or discourse of (someone) by breaking in on: The baby interrupted me while I was on the phone.

یکی از عوامل کاهش کارایی و توان تیمهای توسعه نرم‌افزار، بروز وقفه‌هایی است که در کار به وجود می‌آید.
این عامل در مراحل مختلف چرخه عمر محصول به شکلهای مختلف بروز می‌کند. جلسه‌های برنامه‌ریزی نشده، تماس‌های کاربران، زنگ تلفن همراه و پیام دریافت ایمیل از نمونه‌های پرتکرار آن هستند.

تجربه نشان داده است که هر چند نمی‌توان تعداد وقفه‌ها در کار را به صفر رساند، اما مدیریت و کنترل آنها به شکل معناداری در افزایش کارایی و رضایت اعضای تیم مؤثر واقع می‌شود.

بنابراین در صورتی که تیم شما به دلیل تعدد وقفه‌های غیرضروری، تمرکز کافی برای انجام کارها را ندارد، توصیه می‌شود برای کاهش آن، چاره‌ای بیندیشید. توجه داشته باشید که راه‌حل‌هایی را برگزینید که به سادگی قابل اجرا باشند.

موضوع:
به تازگی مطلبی در این زمینه مطالعه کردم با عنوان Programmer Interrupted که بسیار آموزنده بود. اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید آن را در اینجا مطالعه فرمایید.
خوشحال خواهم شد که از آموخته‌ها و تجربه‌های خود برایم بنویسید.

گزیده:

“Don’t interrupt me while I’m interrupting.”
Winston Churchill

https://bibalan.com/?p=614
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (3)

wave
  • ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ در ۰۰:۰۰

    یکی از مشکلات اصلی ما در شرکت می باشد اما با وجودی که برنامه نویسان بارها و بارها به ان اشاره کرده اند هیچ کس کاری ازش ساخته نیست.

    پاسخ
  • شهاب

    ۷ اسفند ۱۳۹۱ در ۰۰:۰۰

    درود بر استاد عزیز

    از بهترین آموزه های چابکی آنست که کارها Time-boxed انجام میشوند و زمانیکه در ابتدای اسپرینت تصمیمی گرفته شد، همگان تا پایان آن ملزم به تبعیت از آن هستند و حق هیچگونه اعتراضی و اظهار نظری مخالف تصمیم گرفته شده ندارند. حتی اگر تصمیمی اشتباه باشد.
    بعنوان راهکار اگر تیمی نگران آن باشد که مدتی طولانی را با خطا سپری میکند، میتواند بازه های زمانی خود را خیلی بلند در نظر نگیرد.
    اینگونه اعضای تیم میتوانند براحتی روی کار خود تمرکز نمایند.

    شاد باشید.

    پاسخ
  • مسعود قياسي

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ در ۰۰:۰۰

    سلام مهندس!
    البته همیشه هم اینطور نیست بعضی مواقع می توان گفت کار با اینتراپت هم قابل تعریف هست. کارهای منقطع و انتراپتی و کوتاه که در زمانهای خاص پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از زمانها به نظر من تغییرات زیاد غیر مترقبه در پروژه توسط کارفرما خواهد بود.

    ————————-
    جناب آقای مهندس قیاسی عزیز
    سلام

    با شما مؤافق هستم که کار با وقفه و اینتراپت هم می‌توان تعریف کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که پس از وقفه، شروع مجدد کار، هزینه‌بر است. در کارهای کارفرمایی پرسش پررنگ این است که هزینه شروع مجدد را چه کسی پرداخت می‌کند.
    شاد باشید
    مهرداد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید