اسکرام SCRUM – بخش سوم

  • یوسف مهرداد

مترجم: مهندس شهاب‌الدین فرحبخش
بخش اول
بخش دوم

۳-۲-تیم توسعه

در رویکردهای سنتی توسعه نرم‌افزار، سمت­های گوناگونی مانند معمار نرم‌افزار، برنامه‌نویس، آزمون‌گر، راهبر پایگاه داده و طراح رابط کاربری مطرح می‌شود، اما اسکرام نقشی با عنوان تیم توسعه را تعریف می‌کند که به زبان ساده شامل مجموعه‌ای از افراد با مهارتهای گوناگون و مکمل است که مسئول طراحی، ساخت و آزمایش محصول هستند.

تیم توسعه برای تحقق هدف مشخص شده‌ی مالک محصول، مختار است تا بهترین شیوه را انتخاب کند. این تیم معمولاً شامل پنج تا نه نفر است و اعضای آن می‌بایست در مجموع، مهارتهای لازم را برای تولید نرم‌افزار با کیفیت و قابل استفاده داشته باشند. البته اسکرام می‌تواند در تیم‌های بزرگتر نیز مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه به عنوان مثال بهتر است به جای تیمی ۳۵ نفره، چهار یا پنج تیم حداکثر نه نفره داشته باشید.

۳-فعالیتها و فرآورد‌ه‌های اسکرام

مالک محصول چشم‌اندازی از محصول در اختیار دارد. از آنجایی که این چشم‌انداز می‌تواند خیلی بزرگ باشد، آن را به کمک فعالیتی به نام «آماده‌سازی»(Grooming) به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها شکسته و در فهرست اولویت‌بندی شده‌ای به نام بک‌لاگ محصول (Product Backlog) گردآوری می‌کنند.

اسپرینت با برنامه‌ریزی شروع می‌شود، با انجام کارهای توسعه در طول اسپرینت که اجرای اسپرینت نامیده می‌شود، ادامه می‌یابد و با بازنگری (Sprint Review) و بازاندیشی(Sprint Retrospective) اسپرینت به پایان می‌رسد.

تعداد اقلام بک‌لاگ محصول(Product Backlog Item) بیشتر از چیزی است که تیم توسعه قادر به انجام آنها در یک اسپرینت باشد. به همین دلیل در ابتدای هر اسپرینت، تیم توسعه تعیین می‌نماید که کدام یک از اقلام بک‌لاگ محصول را می‌تواند تا پایان اسپرینت انجام دهد. این فعالیت برنامه‌ریزی اسپرینت(Sprint Planning) نامیده می‌شود.

تغییرات سال ۲۰۱۱ «راهنمای اسکرام»(شوئبر و سادرلند ۲۰۱۱) منجر به بروز این بحث گردید که واژه مناسب برای توصیف نتیجه‌ی برنامه‌ریزی اسکرام چیست: پیش‌بینی یا تعهد؟

گزیده:
پسرخاله: یه روز رفتم نونوایی، نونوا گفت هر کسی اومد بگو پشت سرت وا نسه، نون نمی‌رسه؛
منم هر کی اومد گفتم بیا جلوی من واسا؛ پشت سرم نون نمی‌رسه….
کلاه قرمزی

برچسب‌ها: Scrum اسکرام, Agile چابک

https://bibalan.com/?p=621
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • شهاب

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در ۰۰:۰۰

    درود بر استاد عزیز

    بنظرتون الانم کسایی هستن که مثل پسرخاله رفتار کنن ؟

    شاد باشید.
    ———————————-
    سلام
    بله. فکر کنم یکی از آنها، خود شما باشید.

    شاد و تندرست باشید
    مهرداد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید