اسکرام SCRUM – بخش چهارم

  • یوسف مهرداد

مترجم: مهندس شهاب‌الدین فرحبخش

بخش اول
بخش دوم
بخش سوم

ادامه …
واژه مناسب برای توصیف نتیجه‌ی برنامه‌ریزی اسکرام چیست: پیش‌بینی یا تعهد؟

استدلال طرفداران واژه پیش‌بینی این است که هر چند تیم توسعه بهترین برآورد را در زمان برنامه‌ریزی ارائه می‌نماید، ولی در طول اسپرینت با دریافت اطلاعات جدید، احتمال تغییر برآوردها وجود دارد. برخی دیگر از طرفداران نیز بر این باورند که تعهد گرفتن از تیم می‌تواند باعث شود که آنها برای پای‌بندی به تعهد خود یا کیفیت را فدا کنند یا تعداد اقلام را کاهش دهند.
برخی نیز با این نظر موافقند که بهتر است تیمهای توسعه آنچه را که می‌توانند در هر اسپرینت تحویل ‏دهند، پیش‏بینی(برآورد) کنند و نه تعهد.
با این حال بسیاری از تیم‏های توسعه می‌توانند از پیش‏بینی برای تعهدسپاری نیز استفاده کنند. تعهدات، اعتماد بین مالک محصول و تیم توسعه و همچنین بین اعضای تیم را افزایش می‏‌‏دهد. از طرف دیگر، تعهدات موجب تقویت برنامه‌ریزی و تصمیم‏‌گیری‌‏های کوتاه‏مدتِ قابل قبول در سازمان می‏گردد. اگر محصولی همزمان توسط چندین تیم در حال توسعه باشد، تعهدات باعث ایجاد هماهنگی در برنامه‌‏ریزی تیم‏ها می‌شود –یک تیم می‌تواند بر اساس تعهد سایر تیمها، برنامه‌ریزی کند.

برای کسب اطمینان از تعهدسپاری معقول و مناسب تیم توسعه، بک‌لاگ دیگری در برنامه‏‌ریزی اسپرینت توسط اعضای تیم ایجاد می‌گردد که بک‌لاگ اسپرینت نامیده می‌شود. بک‏لاگ اسپرینت شامل کارها و وظایف برنامه‌ریزی شده‌ی تیم برای طراحی، ساخت، یکپارچه‌‏سازی و آزمایش ویژگی‌های انتخاب شده‌ی اسپرینت است.

اجرای اسپرینت گام بعدی است که تیم، کارها و وظایف لازم را برای تحقق ویژگی‌ها انجام می‏‌دهد. در هر روز از اسپرینت، اعضای تیم فعالیتی از نوع هماهنگی، بازرسی(inspection) و انطباق‌پذیری(adaptation) به نام اسکرام روزانه(daily scrum) را برای کمک به مدیریت کارها انجام می‌دهند. تیم در پایان اسپرینت، بخش قابل عرضه‌ای از محصول را تولید می‌کند که قسمتی از چشم‌انداز مورد نظر مالک محصول است.


عکس برگرفته از اینجا

تیم اسکرام، اسپرینت را با انجام دو فعالیت از نوع بازرسی و انطباق‌پذیری به پایان می‌رساند. در فعالیت اول که بازنگری اسپرینت (sprint review) نامیده می‌‏شود، ذینفعان و تیم اسکرام محصول ساخته شده را بررسی می‌کنند که ممکن است منجر به درخواست تغییراتی گردد که در بک‌لاگ محصول ثبت می‌شود. در فعالیت دوم که بازاندیشی اسپرینت (sprint retrospective) نامیده می‌شود، تیم اسکرام فرایند ساخت محصول را بررسی می‌کند که ممکن است منجر به تغییراتی در فرایند توسعه شود.

در پایان، چرخه اسپرینت با تعیین مهم‏ترین اقلام باقی‌مانده از بک‌لاگ محصول که تیم قادر به انجام آن باشد، تکرار می‌شود.
پس از چندین اسپرینت، چشم‌انداز مالک محصول محقق‌ شده‌ و محصول قابل انتشار می‌گردد.

در ادامه موضوعات زیر شرح داده خواهد شد:
– بک‌لاگ محصول
– اسپرینت
– برنامه‌ریزی اسپرینت
– اجرای اسپرینت
– اسکرام روزانه
– واژه «کامل شد»
– بازنگری اسپرینت
– بازاندیشی اسپرینت

گزیده:

Unless commitment is made, there are only promises and hopes… but no plans.
Peter Drucker

برچسب‌ها: Scrum اسکرام, Agile چابک

https://bibalan.com/?p=633
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • ناميرا

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ در ۰۰:۰۰

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید